Review Vermines (2023)

Heb je last van arachnofobie? Dan is het slim om de horrorfilm Vermines, internationaal beter bekend met de titel Infested, over te slaan. Want in de film van regisseur Sébastien Vanicek krijgen de hoofdrolspelers het aan de stok met agressieve spinnen. En geen onschuldige huis- of kelderspin, maar achtpotige gedrochten die werkelijk alles en iedereen aanvallen die in hun buurt komt.

Waar gaat Vermines over?

Kaleb woont samen met zijn zus Manon in een appartementencomplex en hij is een verzamelaar van zeldzame insecten. Als hij een zeldzame spin op de kop tikt, had hij niet kunnen voorspellen dat het insect enorm vindingrijk en agressief is. De spin weet dan ook binnen no time te ontsnappen en na zijn uitbraak beginnen de lijken zich in het appartementencomplex op te stapelen. Ondanks dat Kaleb er alles aan doet om zijn nieuwste aanwinst te vinden, wordt zijn zoektocht een overlevingstocht als duizenden spinnen het complex hebben overgenomen.

Arachnophobia 2.0

Het verhaal heeft veel weg van de klassieker Arachnophobia (1990), maar deze keer is het niet duidelijk te zien dat achtpotige gedrochten van wol zijn gemaakt en met behulp van visdraad worden bewogen. De spinnen in Vermines zien er levensecht en angstaanjagend uit. Je krijgt dus direct de kriebels als je naar de film kijkt en geen fan bent van de doorgaans nuttige insecten. Smerige en bloederige beelden worden ook niet geschuwd en dat is natuurlijk prima voor een horrorfilm van dit kaliber.

Vermakelijk

Voordat het zover is probeert de filmmaker de personages uit te diepen en het verhaal iets meer diepgang te geven. Door bijvoorbeeld te vertellen hoe moeizaam de relatie tussen Kaleb en Manon is. Het zijn niet de interessantste scènes, maar wel noodzakelijk om de toch al korte speelduur iets op te rekken. Gelukkig duurt het niet lang voordat de eerste confrontaties met de gemuteerde spinnen een feit zijn en dat er koppen rollen. Vanaf dat moment is het entertainment van hoog niveau en zien we hoe een handjevol overlevenden deze ware nachtmerrie probeert te overleven.

Waardering: 3.5 uit 5.

Laat een bericht achter