Poster The Bygone

Review The Bygone (2019)

Onlangs verscheen The Bygone op een kwalitatief goede dvd. Het is een combinatie van een drama, een liefdesverhaal en een western. Waarin ook nog eens serieuze thema’s, zoals gedwongen prostitutie en mensenhandel centraal staan. Het is letterlijk en figuurlijk een duistere film. Die op een aantal momenten lastig te volgen is, maar ook de nodige vaart mist. Of de film van schrijvers en regisseurs Graham en Parker Phillips een kijkbeurt waard is, lees je in mijn review.

Lees meer
Poster The Sisters Brothers

Review The Sisters Brothers (2018)

Als filmliefhebber kijk ik enorm veel films. Dat lijkt mij ook wel duidelijk gezien de hoeveelheid recensies die ik in een maand plaats. Ik kijk dan ook alles, want ik kan genieten van zowel een bombastische actiefilm, een hartverscheurend drama als een trage speelfilm. The Sisters Brothers van de Franse regisseur Jacques Audiard kun je eenvoudig onder de laatstgenoemde categorie scharen. Maar vermakelijk is de film allerminst. In mijn review lees je waarom ik dat vind.

Lees meer
Poster Maverick

Review Maverick (1994)

In november 2018 zat ik helemaal in Red Dead Redemption II voor de PlayStation 4 en dat heeft ook invloed op mijn kijkgedrag wat betreft films. Geen zorgen, want er komt nu echt geen overvloed aan recensies van spaghettiwesterns. Toch wil ik er een bespreken die ik onlangs weer heb gezien en het is ook een van mijn favorieten. En dan heb ik het over de komische western Maverick van regisseur Richard Donner. Een film die zich afspeelt in het wilde westen en bomvol actie en humor zit.

Lees meer
Poster The Quick and the Dead

Review The Quick and the Dead (1995)

De ouderwetse spaghettiwestern is al een poosje verdwenen en het genre is naar mijn mening in de afgelopen jaren flink geëvolueerd. In de jaren ’90 werden er nog dappere pogingen gedaan om het genre een nieuwe impuls te geven. Met films, zoals The Unforgiven (1992) en Maverick (1994). Ondanks dat in laatstgenoemde de nadruk lag op de komische kanten van het wilde westen waar normaliter stoere gunslingers, indianen en bandieten voor het vermaak zorgen. In 1995 deed ook regisseur Sam Raimi een dappere poging om de klassieke western te eren.

Lees meer
Poster Wild Wild West

Review Wild Wild West (1999)

Guilty pleasures. We hebben ze allemaal en soms vraag ik mezelf af hoe ik een fel bekritiseerde film toch leuk kan vinden. Bijvoorbeeld de door Barry Sonnenfeld actie/komedie Wild Wild West die door de critici door het slijk werd gehaald, met awards die je liever niet wil ontvangen, werd overladen en zelfs door de hoofdrolspelers werd bestempeld als een slechte film. Ik vind de komische western juist enorm vermakelijk en ik probeer in mijn review een beetje uit te leggen waarom ik dat vind.

Lees meer
Poster The Magnificent Seven

Review The Magnificent Seven (2016)

We zien steeds vaker dat filmmakers in Hollywood naar een bekend recept grijpen om een snelle dollar te kunnen verdienen. Nieuwe innovatieve ideeën zijn schaars en een wildgroei aan remakes is dan ook onvermijdelijk. De een is overduidelijk beter dan de andere, maar in de regel zijn deze vernieuwde versies inferieur aan het origineel. Maar hoe zit dat met de remake van The Magnificent Seven? Een film die de trend doorbreekt of evenals andere bestempeld mag worden als een slappe kopie van het origineel.

Lees meer
Poster The Hateful Eight

Review The Hateful Eight (2015)

Als liefhebber van de films van Quentin Tarantino, keek ik enorm uit naar The Hateful Eight. Maar ik kon mezelf er niet toe zetten om zo snel mogelijk naar de bioscoop te gaan. En ik kan niet zo goed mijn vinger erop leggen waarom het even heeft geduurd voordat ik toch naar de bioscoop ging. Misschien had het iets te maken met de lange speelduur van bijna 3 uur die mij tegenstond. Enfin, ik heb The Hateful Eight inmiddels gezien en mijn oordeel over de rauwe western lees je in mijn recensie.

Lees meer
Poster A Million Ways To Die In The West

Review A Million Ways To Die In The West (2014)

We hebben het al eerder gezien dat westerns worden gecombineerd met een komedie. Maverick uit 1994 is zo’n film die dat al eerder liet zien. Nu komt Family Guy-bedenker Seth MacFarlane met de western/komedie A Million Ways to Die in the West en hij neemt zelf de hoofdrol als de sullige schapenboer Albert voor zijn rekening. Je kunt het wel aan de regisseur van Ted overlaten om met een domme gelaatsuitdrukking voor de camera te verschijnen, maar de film moet het vooral hebben van het spel van zijn tegenspelers zoals Charlize Theron en Neil Patrick Harris.

Lees meer
Poster Django Unchained

Review Django Unchained (2012)

Quentin Tarantino creëert na enkele ingenieuze misdaadfilms en de oorlogsfilm Inglourious Basterds de uiterst gewelddadige en confronterende film Django Unchained. Het is een soort van hommage aan de klassieke spaghettiwestern waar de filmmaker een enorme liefhebber van is. Hij schotelt ons een film vol met verwijzingen naar diens genregenoten, spitsvondige dialogen en buitensporig geweld voor, die misschien niet zijn beste werk vertegenwoordigt, maar wel topamusement garandeert.

Lees meer