Review Baghead (2023)

De korte film Baghead (2017) ontving lovende reviews en het is ook niet voor het eerst dat het succes van een short de deuren opent voor een avondvullende versie. Night Swim (2024), Terrifier (2017) en Lights Out (2016) zijn daar goede voorbeelden van. Maar is het verhaal van Baghead ook goed genoeg om er een lange film van te maken? Dat lees je in mijn review.

Waar gaat Baghead over?

De jonge Iris erft een kroeg van haar vader en ze wil het slecht onderhouden pand snel van de hand doen. Tot ze een lucratief aanbod krijgt van een vreemde. Voor een flink geldbedrag wil hij naar de kelder van het pand. Waar volgens hem zijn vrouw op hem wacht. Maar in werkelijk huist hier een vreemde vrouw die de bijzondere gave heeft om mensen uit de dood terug te halen.

Tegen beter weten in accepteert Iris het aanbod en komt ze vervolgens oog in oog te staan met de vreemde vrouw die in de kelder verblijft. En ze komt ook al snel tot de ontdekking dat de prijs die ze moet betalen voor haar speciale gave groter is dan waar ze op had gehoopt.

Uitgesmeerd

Baghead duurt iets meer dan anderhalf uur en toch heeft regisseur Alberto Corredor de grootste moeite om een spannende horrorfilm op het scherm te toveren. Met als resultaat dat het verhaal te veel is uitgesmeerd en de film dus ontzettend traag is. Het is af en toe flink doorbijten, ondanks dat het verhaal op zich intrigerend is. Je wil immers toch weten wat het wezen in de kelder is, hoe ze daar terecht is gekomen en waar ze een bijzonder gave heeft. Maar helaas worden alle vragen die je hebt niet naar tevredenheid beantwoord.

Twist

Om het nog enigszins interessant te maken is er een leuke plotwending aan het slot toegevoegd. Ondanks dat de oplettende filmliefhebber al vrij snel doorheeft hoe de vork in de steel zit en wat de ware bedoelingen zijn van een aantal personages die in Baghead te zien zijn. Dat is jammer, maar ook geen ramp. Want overall is Baghead te langzaam en niet spannend genoeg om ons op het puntje van onze stoel te houden. Zelfs de interessante plotwending kan daar geen verandering in brengen.

Waardering: 2.5 uit 5.

Laat een bericht achter