Zootropolis (2016) recensie

ZootropolisWat hebben een konijn, een vos en een buffalo gemeen? Ja, het zijn zoogdieren, maar het zijn ook de hoofdpersonages in de 55e film van Walt Disney Animation Studios Zootropolis. Een film met een identiteitscrisis die niet alleen werd herschreven nadat het testpubliek had aangegeven dat zij meer een emotionele band hadden met het personage Judy Hopps dan met de sluwe vos Nick Wilde, maar eerder in de markt werd gezet met de titel Zootopia. Enfin, dat doet verder niets af aan de kwaliteit van deze hilarische en zeer vermakelijke animatiefilm die nu verkrijgbaar is op DVD en (3D) Blu-ray Disc.

In Zootropolis zien we hoe het konijntje Judy Hopps (Ginnifer Goodwin) droomt van een baan als politieagente, maar er is één probleem. Het is een konijn nog nooit gelukt om een politieagent te worden! Maar met haar bewonderenswaardige doorzettingsvermogen lukt het Judy om een baantje als parkeerwachter bij de politie van de grote stad Zootropolis af te dwingen. Tijdens het uitschrijven van parkeerbonnen komt Judy al gauw in contact met de sluwe vos Nick Wilde (Jason Bateman) die zich schuldig maakt aan illegale praktijken.

In ruil voor zijn hulp om een vermiste otter terug te vinden besluit Judy om de zwendelaar niet te arresteren en samen slaan zij de handen ineen om één van de lastigste zaken van de Zootropolis politie op te lossen. En dat terwijl Judy’s baas Chief Bogo (Idris Elba) er helemaal geen vertrouwen in heeft dat zijn jonge rekruut deze lastige zaak aan kan. Maar dat weerhoudt de doortastende Judy er niet van om het tegendeel te bewijzen.

Zootropolis is dan ook een aaneenschakeling van avontuurlijke gebeurtenissen waarin Judy en haar nieuwe vriend Nick in verzeild raken. Er is actie, spanning, maar ook enorm veel humor en de door Byron Howard, Rich Moore en Jared Bush geregisseerde animatiefilm is dan ook één van de leukste Disney-films die ik tot op heden heb gezien! De wijze waarop het dierenrijk als een gigantisch metropool tot leven komt is briljant te noemen terwijl de computeranimaties verbluffend zijn. Dat neemt niet weg dat de spannende scènes en doordachte grappen iets te heftig zijn voor de kleintjes en dat Zootropolis voor de iets oudere kinderen en de volwassenen een uitstekende film is!

Zootropolis is vanaf 22 juni verkrijgbaar op DVD en (3D) Blu-ray Disc en met dank aan The Walt Disney Company Benelux kon ik afgelopen weekend even lekker achterover leunen voor dit geweldige avontuur waarin kleurrijke personages zoals Nick Wilde, de hilarische luiaard Flash (Raymond S. Persi) en de grappige receptionist Clawhauser (Nate Torrence) voor meer dan een glimlach op het gezicht zorgen. Deze schijf bevat een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en genoeg extra’s om jong en oud te vermaken. Daaronder diverse specials met meer achtergrondinformatie over de productie, een muziekvideo van “Try Everything” uitgevoerd door Shakira en niet-gebruikte scènes.

Score: 9,0

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het recensie-exemplaar.

One thought to “Zootropolis (2016) recensie”