Zoolander 2

Zoolander 2 (2016) Blu-ray Disc recensie

Zoolander 2 genoot een gigantische marketingcampagne die in aanloop naar de biscooprelease begin dit jaar losbarstte en miljoenen mensen nieuwsgierig maakte naar het vervolg op de hilarische komedie uit 2001. Ben Stiller keert terug, Owen Wilson is weer van de partij en ook Will Ferrell kruipt opnieuw in de huid van vijand Mugatu. En dan hebben we ook nog een overkill aan celebrities die één voor één de revue passeren en Penelope Cruz die naast Stiller een hoofdrol opeist als het naïeve zwempak model slash Interpol-agente Valentina Valencia. Dat er een hype ontstond is dan ook niet zo vreemd, maar of Zoolander no. 2 de hoge verwachtingen kan waarmaken is dan nog maar de vraag.

De film begint met de dood van zanger Justin Bieber die op de vlucht is voor twee huurmoordenaars op motoren en op de deur van Sting bonkt in de hoop dat zijn collega uit de muziekwereld hem een veilig onderkomen biedt. Maar helaas. Bieber is het zoveelste slachtoffer van knappe gezichten die zijn vermoord. Agente Valentine (Penelope Cruz) ziet een patroon en daarom schakelt ze de hulp in van voormalig topmodellen Derek (Ben Stiller) en Hansel (Owen Wilson). De twee heren worden naar Rome gestuurd om het meesterbrein achter deze moorden te ontmaskeren.

Waarom de twee modellen worden ingeschakeld om de moordenaar van beroemdheden op te sporen is voor mij een raadsel, maar de hele film slaat sowieso nergens op. Het verhaal heeft geen logica en erg voorspelbaar. De confrontatie tussen Derek, Hansel en Mugato (Will Ferrell) zie je als kijker dan ook van ver aankomen. Ach, het hoeft ook niet bijzonder te zijn, want een film zoals Zoolander no. 2 hoort gewoon te vermaken door een overvloed aan hilarische grappen. En daar gaat het fout, want de komedie is helemaal niet grappig en ook de grote hoeveelheid bekende gezichten weten de film niet te redden.

Zoolander 2 doet dus flink onder voor zijn voorganger terwijl de hele wereld een film had verwacht die op zijn minst kon tippen aan de geslaagde komedie uit 2001. Helaas is dat niet het geval en moet de door Ben Stiller geregisseerde film genoegen nemen met een onvoldoende op het rapport. De Blu-ray Disc die vanaf 20 juli verkrijgbaar is, is wel een nette schijf met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en deze is ook goed gevuld met bonusmateriaal zoals een 9 minuten durende special ‘The Zoolander Legacy’ over de films en de personages, een 7 minuten durende special waarin men uitlegt waarom zij ervoor hebben gekozen om in Rome te filmen, een 8 minuten durende special waarin men Zoolander-bedenker Drake Sather eren en een 1,5 minuten durende nep reclame voor het verjongingsproduct Youth Milk.

Score: 5,0

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.