Zebra Lounge (2001) recensie

Zebra LoungeVoor de vermakelijke thriller Liberty Stands Still en het sterke misdaad/drama Fifty Dead Walking, kwam regisseur Kari Skogland met de erotische thriller Zebra Lounge op de proppen. Een filmpje dat laat zien hoe een doorsnee echtpaar de spanning in hun seksleven probeert terug te krijgen. Waar uitdagende lingerie of een geinig rollenspel bij de meeste stelletjes uitkomst bieden, kiezen Wendy (Brandy Ledford) en Alan (Cameron Daddo) ervoor om een advertentie te plaatsen. Niet om met een vergelijkbaar stel op de bank met een kaasplankje en een glas wijn op tafel te belanden, maar om van partners te ruilen.

Maar van ruilen komt huilen. Het gaat dan ook snel mis als Wendy en Alan het koppel Jack (Stephen Baldwin) en Louise (Kristy Swanson) ontmoet. De ervaren swingers kletsen zonder moeite hun nieuw verworven vrienden het bed in. Met spijt van hun daad keren Wendy en Alan huiswaarts met het idee dat het een eenmalig iets was. Maar niet als het aan Jack en Louise ligt. Met een ongekende passie en obsessie voor het erotische spel maken zij al snel het leven van Wendy en Alan zuur. Met zware consequenties die zij nooit hebben zien aankomen.

Ondanks dat de film van Skogland een hoop manco’s kent, is de erotische thriller niet onaardig. De smaakvolle erotische scènes komen mooi in beeld terwijl er continu spanning aanwezig is. Het is jammer dat je als kijker van mijlenver ziet aankomen hoe het gaat aflopen. Hoewel de blote borsten van Ledford en Swanson voor genoeg afleiding zorgen, kan je er niet omheen dat het acteerwerk belabberd is. De acteurs lijken te weinig lol te hebben in de rollen van de partner ruilende stelletjes wat jammer is. En dan nog maar te zwijgen over de akelige uitstraling van Stephen Baldwin die in een komedie als Bio-Dome nog wel op zijn plek zit, maar in dit soort films de plank toch misslaat.

Enfin, het is niet allemaal kommer en kwel hoewel Zebra Lounge niet de geschiedenis ingaat als een cinematic hoogstandje en niet voor niets voor een eurootje in de stortbakken van de plaatselijke Media Markt belandde. Een verrijking van de filmcollectie is het niet hoewel er wel meer bagger op mijn plankjes staat. In die vergelijking valt de film enigszins mee, maar laat ik er duidelijk in zijn dat je beter Basic Instinct of Disclosure nog een keer uit de kast kunt trekken als je zin hebt in een goede erotische thriller.