Yummy

Yummy (2019) recensie

Yummy

Ik hoor je misschien al denken; “Nee, toch niet weer een zombie-film?”. In hoeveel films en series zorgen de levende doden voor onrust? Er zijn er genoeg in alle soorten en maten en je gaat jezelf toch afvragen hoeveel zombie-films en -series er nodig zijn. Maar het regiedebuut van de Belgische filmmaker Lars Damoiseaux is een pareltje. Een verrijking op het genre dat toch wel te kampen heeft met kwalitatief wisselende producties.

Alison (Maaike Neuville) heeft problemen met haar te grote borsten. Ze heeft rugklachten en ze krijgt de verkeerde aandacht van mannen. Daarom besluit ze om samen met haar aan plastische chirurgie verslaafde moeder en vriendje Michael (Bart Hollanders) naar het oostblok af te reizen. Waar ze teven zeer lage prijzen een borstverkleining kan laten uitvoeren. Maar eenmaal op locatie aangekomen gaat het goed mis. Als de louche kliniek overspoeld wordt door bloeddorstige zombies!

Yummy is enorm campy, maar vermakelijker des te meer. Het tempo ligt hoog en het duurt niet lang voordat de hoofdprotagonisten worden aangevallen door bloeddorstige zombies. Die in de kliniek uitbreken als een experiment van één van de artsen gruwelijk misgaat. De smerige scènes vol bloedfonteinen en rondslingerende ledematen volgen elkaar in rap tempo op terwijl de filmmaker het niet achterwege laat om een flinke dosis humor en functioneel naakt aan zijn film toe te voegen. Alle ingrediënten zijn dan ook aanwezig om Yummy te laten slagen.

Yummy is dan ook een topper in zijn soort. Weliswaar een topper in het kleine subgenre van goed foute horrorkomedies waarin bloeddorstige zombies, naïeve rondborstige dames en afstervende genitaliën hand in hand gaan. Wie de humor er niet van kan inzien moet Yummy links laten liggen, maar de liefhebber van onzinnige films vol bloed en gore kunnen hun lol op. Tegelijkertijd zit er toch een kleine boodschap in Damoiseaux verstopt, want de kritiek op plastische chirurgie en vooral op klinieken die tegen armprijzen cosmetische ingrepen aanbieden, is niet mals. Maar of dat ook zijn insteek is geweest, is natuurlijk de grote vraag.

3.5