xXx: Return of Xander Cage

xXx: Return of Xander Cage (2017) recensie

Er lijkt (voorlopig) geen einde te komen aan sequels. Dit jaar mogen de filmliefhebbers weer een groot aantal vervolgdelen verwelkomen. Daaronder het vijfde deel van Pirates of the Caribbean, alweer het achtste deel in The Fast and the Furious-reeks en natuurlijk de Alien-prequel Alien: Covenant. In januari verscheen eveneens xXx: Return of Xander Cage. Het derde deel van de actiefilm xXx waarin actieheld Vin Diesel terugkeert als de onverschrokken extreme sporter Xander Cage.

Hoewel de talentvolle stuntman al een poosje met pensioen is, doet de Amerikaanse overheid opnieuw een beroep op hem als hij de enige is die een groep van ervaren dieven met de nodige durf en skills een belangrijk object stelen uit een van de best beveiligde faciliteiten van de NSA. Jane Marke (Toni Collette) heeft na Gibbons (Samuel L. Jackson) het stokje overgenomen om het Triple X-programma te leiden en zij schakelt de hulp in van Cage als ze machteloos staan tegenover de gevreesde Xiang (Donnie Yen), de beeldschone doch dodelijke Serena (Deepika Padukone) en de krankzinnige Talon (Tony Jaa).

In zijn speurtocht naar de dieven gaat het er ruig aan toe. Weergaloze en haast onmogelijke stunts worden in een rap tempo afgewisseld met foute oneliners en sexy vrouwen die allemaal wel een beschuitje met de getatoeëerde spierbundel willen eten. Een soort James Bond 2.0 zeg maar, maar dan zonder de wodka-martini’s, de elegante smoking en een dikke Aston Martin voor de deur. En deze keer hoeft Xander niet in zijn uppie het op te nemen tegen zijn gevaarlijke tegenstanders, want hij krijgt hulp van de beeldschone scherpschutter Adele (Ruby Rose), de maffe Tennyson (Rory McCann) en de gezellige plaatjesdraaier Nicks (Kris Wu). En dan is The Vampire Diaries-actrice Nina Dobrev ook nog van de partij als de nerdy NSA-agente Becky die voor enorm veel humor zorgt.

Het leuke aan xXx: The Return of Xander Cage is dat het verhaal er eigenlijk niet toedoet en ook het acteerwerk is niet zo belangrijk. De film is zo ontzettend vermakelijk door alle actiemomenten dat je daar niet op let terwijl het noemenswaardig is dat CGI-effecten zoveel mogelijk zijn vermeden. Het minpunt is dan wel dat het in sommige scènes overduidelijk te zien is dat niet Vin Diesel op het skateboard staat of aan een touwtje door de lucht zweeft. Maar goed, dat mag verder geen naam hebben. Het door D.J. Caruso geregisseerde spektakel is een waardig vervolg op de actiefilm uit 2002 als we het toch veel mindere xXx: State of Union uit 2005 even buiten beschouwing laten.

xXx: Return of Xander Cage is sinds kort zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar en de High-Definition schijf is een zeer nette disc die niet alleen een weergaloze beeld- en geluidskwaliteit bevat, maar ook een enorme hoeveelheid aan bonusmateriaal. De Blu-ray Disc is dan ook een 2-disc versie. Naast een zeer grappige gag reel staan er een groot aantal specials op de discs die meer informatie verschaffen over de terugkeer van Xander Cage, de volledige cast, de locaties, de stunts, de tattoos, post-production en de open ocean motorcycle chase.

Met dank aan Paramount Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “xXx: Return of Xander Cage (2017) recensie