X-Men_-Dark-Phoenix_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-Reserved

X-Men: Dark Phoenix (2019) recensie

X-Men_-Dark-Phoenix_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedSinds 2000 duiken de X-Men regelmatig op in de vermakelijke superhelden films, maar met X-Men: Dark Phoenix komt er een einde aan dat tijdperk. Ik ben altijd al een fan geweest van de franchise, maar ik kon mij er toch niet toezetten om de door Simon Kinberg geregisseerde actiefilm te bezoeken. Maar het is een mooi moment om de film toch een eerlijke kans te geven nu deze op een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal afgeladen Blu-ray Disc verkrijgbaar is. En de laatste X-Men heeft mij zeker niet teleurgesteld.

Samenvatting van het verhaal
Charles Xavier (James McAvoy) ontfermt zich over de jonge Jean Grey (Sophie Turner) als haar ouders door een ongeluk om het leven komen. Jean bevat bijzondere doch beangstigende gaven. Wanneer haar mutatie evolueert wanneer zij tijdens een ruimtemissie in aanraking komt met een zonnevlam, wordt zij een gevaar voor zowel haar mede-mutanten als de bevolking. Ze kan haar nieuw verworven krachten niet controleren en haar angst en wraakgevoelens zorgen voor dreiging. Een dreiging die door niemand tot een halt toe geroepen kan worden.

Afscheid
X-Men: Dark Phoenix is niet alleen de afsluiter van bijna twintig jaar X-Men, maar het is ook een film waarmee afscheid wordt genomen van bekende gezichten. Zoals dat van James McAvoy, Michael Fassbender, Nicholas Hoult en Jennifer Lawrence. Nu Disney de rechten in handen heeft is het meer dan aannemelijk dat de personages onderdeel gaan uitmaken van het Marvel Cinematic Universe en dat de X-Men in een nieuwe samenstelling gaan terugkeren. Een passend slot was dan ook zeker op zijn plaats en hoewel de film niet alleen een matige beoordeling heeft, maar ook door velen met de grond gelijk is gemaakt, vind ik het een mooie afsluiter.

Passend slot
Dat is grotendeels te danken aan het hoge tempo van de film waarin bombastische actiescènes en verbluffende special effects voor het vermaak zorgen. Dat het acteerwerk niet altijd bijzonder te noemen is en het verhaal maar weinig om het lijf heeft neem ik dan maar voor lief. Ik zit immers niet te wachten op een gecompliceerd verhaal. In de wetenschap dat de kous al af is. Het is een mooie kans om de X-Men die we kennen nog één keer in actie te zien. Dan is het wel jammer dat oudgedienden zoals Patrick Stewart, Ian McKellen en Hugh Jackman niet even terugkeren voor een cameo, maar dat mag de pret zeker niet drukken. X-Men: Dark Phoenix is simpelweg een vermakelijke film die zeker de moeite waard is. Ondanks dat het niveau van de voorgaande films niet wordt gehaald.

Waardering: 3.5 uit 5.