X-Men: Apocalypse

X-Men: Apocalypse (2016) recensie

Gaan we James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence en Nicholas Hoult terugzien als de X-Men Professor Charles Xavier, Magneto, Mystique en Beast? Dat was de eerste vraag die in mij opkwam toen de aftiteling van X-Men: Apocalypse in het beeld verscheen. De film van Bryan Singer, die al eerder drie X-Men films heeft geregisseerd, voelt aan als een afsluiter van een tijdperk. In X-Men: Apocalypse vallen de puzzelstukjes op hun plaats en er wordt veelvuldig verwezen naar de voorgaande films. Het is in ieder geval zeker dat het de laatste keer is dat we Hugh Jackman in actie zien in een X-Men film als het populaire personage Wolverine.

De rol die de Australiër speelt is te verwaarlozen, want hij komt slechts enkele minuten in actie. Deze scène, waarin het bloed rijkelijk vloeit en hij nog eenmaal zijn klauwen toont, is wel ontzettend spectaculair en vermakelijk. In X-Men: Days of Future Past was hij nog één van de sleutelfiguren, maar in X-Men: Apocalypse ligt de focus overduidelijk op andere personages. Daaronder de jonge versies van de bekende mutanten die in de originele trilogie te zien waren. Zo speelt Game of Thrones-actrice Sophie Turner de rol van Jean Grey, is Tye Sheridan te zien als Cyclops, kruipt Alexandra Shipp in de huid van Storm en werd Kodi Smit-McPhee omgetoverd in de indrukwekkende Nightcrawler. Naar mijn mening steekt Kodi met kop en schouders boven het niveau van zijn tegenspelers uit.

Desalniettemin is het acteerwerk van de gehele ensemble cast dik op orde. Ook Oscar Isaac speelt de rol van de ietwat vreemd uitziende mutant en de nieuwe tegenstander van de X-Men uitstekend. De subtitel van de zesde X-Men film heeft dan ook maar weinig te maken met het einde van de wereld, maar met de naam van deze gevreesde vijand die de eerste in zijn soort is en in de duizenden jaren dat hij in leven is uiteenlopende superkrachten heeft verzameld. Het is dan ook logisch dat de X-Men deze keer moeten samenwerken de hun krachten moeten bundelen om deze tegenstander te stoppen. Want Apocalypse wilt schoon schip maken als hij niet blij is met wat hij ziet als hij uit een diepe slaap ontwaakt en voor het eerst kennismaakt met de moderne wereld.

In de eerste helft van X-Men: Apocalypse ligt de focus op de introducties van de verschillende personages en het verhaal krijgt langzaam vorm. De spanning en actie is schaars, maar men heeft dit bewaard voor de tweede helft van de ruim honderdveertig minuten durende superhelden film. Verbluffende special effects en overtuigende CGI zorgen voor het vermaak in een spectaculaire finale. Vooral de scène waarin Quicksilver opnieuw in de schijnwerpers staat en met zijn snelheid het leven redt van tientallen nietsvermoedende mutanten, is een weergaloos spektakel. De rol van deze mutant wordt opnieuw prima ingevuld door American Horror Story-acteur Evan Peters.

X-Men: Apocalypse is een foutloze comicverfilming. Maar dat is ook logisch, omdat men op safe speelt. Als kijker hoef je dan ook geen vernieuwing te verwachten, want Singer gaat vooral op herhaling met het naar zijn eigen zeggen slotstuk van de zes X-Men films. Daar is verder niets mis mee, want X-Men: Apocalypse voldoet aan alle hoge verwachtingen en het is honderdveertig minuten lang entertainment van topniveau. Desalniettemin ben ik wel van mening dat het voor de franchise tijd wordt voor een frisse wind en dat de volgende films zich vooral moeten focussen op nieuwe personages en wellicht een ander tijdperk? Het X-Men universum is in ieder geval groot genoeg en voor de producenten hoeft het geen uitdaging te zijn om met een vernieuwende film op de proppen te komen. In dat opzicht is het vaatje nog lang niet leeg en ik ben dan ook benieuwd hoe het nu verder gaat. Maar voordat dat zover is komt er eerst nog een film over Wolverine aan waarin Jackman voor de allerlaatste keer in de huid kruipt van de mutant voordat hij zijn klauwen voor eens en altijd aan de wilgen hangt.

5 gedachten over “X-Men: Apocalypse (2016) recensie