X-Men: Apocalypse

X-Men: Apocalypse (2016) Blu-ray Disc recensie

Eerder dit jaar verscheen het spectaculaire X-Men: Apocalypse in de bioscoop en ik heb mij destijds enorm vermaakt met alweer het slot van de tweede X-Men trilogie. Dat wil niet zeggen dat het ook het einde is van de X-Men franchise, want de zevende film luidt een nieuw tijdperk in. Het is dan ook meer dan logisch dat de focus op bekende personages zoals Wolverine (Hugh Jackman) langzaam maar zeker verdwijnt en dat nieuwe personages naar voren worden geschoven. Je kunt dan ook stellen dat X-Men: Apocalypse een zeer aangename overlapping naar de nog te verschijnen delen is.

In X-Men: Apocalypse verschijnen bekende personages die we al eerder zagen, maar deze keer zijn het de jongere versies van Jean Grey (Sophie Turner), Cyclops (Tye Sheridan) en Nightcrawler (Kodi Smit-McPhee) die met behulp van Professor Xavier (James McAvoy), Magneto (Michael Fassbender), Mystique (Jennifer Lawrence) en Quicksilver (Evan Peters) de strijd aangaan met de oermutant Apocalypse (Oscar Isaac). De jonge hoofdrolspelers doen het meer dan uitstekend terwijl zij genoeg ondersteuning krijgen van gevestigde acteurs zoals McAvoy, Fassbender en nieuwkomer in de X-Men franchise Oscar Isaac.

Om het verhaal goed uit te kunnen leggen en de juiste koppelingen met de voorgaande films te maken, hebben de filmmakers ervoor gekozen om het rustig aan te doen in de beginfase. De kijker krijgt genoeg tijd om kennis te maken met de nieuwe gezichten en om de koppelingen met de voorgaande films te kunnen maken. De spanning en het spektakel – dat simpelweg fenomenaal te noemen is – bewaard men voor het tweede bedrijf dat volgestampt is met verbluffende special effects en zeer overtuigende CGI animaties. En dat Hugh Jackman in één scène nog eenmaal zijn klauwen laat shinen in een X-Men-film is een mooie bonus voor de fans.

X-Men: Apocalypse is dus een waardig slot van de tweede trilogie hoewel regisseur Bryan Singer wel op safe heeft gespeeld en weinig vernieuwende zaken laat zien. Maar dat zal de liefhebber van X-Men een zorg zijn, want de film is enorm vermakelijk. Na een succesvolle draaiperiode in de bioscoop maakt de comicverfilming nu zijn opwachting in de digitale wereld en op DVD en Blu-ray Disc. Met dank aan 20th Century Fox mocht ik een kritische blik werpen op de Blu-ray Disc en deze schijf bevat een fantastische beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op op de schrijf terwijl het geluid in een krachtige DTS-HD Master Audio 7.1 track te beluisteren is. Daarnaast is de High-Definition schijf voorzien van interessant bonusmateriaal zoals verwijderde scènes, bloopers, een video en special en een fotogalerij.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “X-Men: Apocalypse (2016) Blu-ray Disc recensie