Wounds (2019) recensie

Oktober staat toch altijd wel in het teken van Halloween en dan mogen smerige en angstaanjagende horrorfilms natuurlijk niet ontbreken. Streamingdiensten zoals Netflix spelen daar handig op in door in deze periode iets meer aandacht te vestigen op het genre. Na de verschijning van het tweede seizoen van de serie Haunted en de horrorfilm Eli, verscheen op Netflix ook het door Babak Anvari geregisseerde Wounds. Een film met een sterke cast en een interessant verhaal.

Will (Armie Hammer) is een barkeeper die na een opstootje in zijn bar de telefoon van één van zijn gasten vindt. Hij neemt de mobiel mee naar huis dat argwaan wekt bij zijn vriendin Carrie (Dakota Johnson). Van wie is de telefoon en hoe is Will in staat om toegang te krijgen tot het vergrendelde apparaat? Het zet hun relatie nog meer onder druk terwijl Will vreemde berichten, foto’s en video’s krijgt toegestuurd. Terwijl de vreemde gebeurtenissen in en rondom zijn omgeving toenemen is hij vastberaden om uit te zoeken wie hem deze angstaanjagende berichten stuurt.

Sterke cast
Armie Hammer speelt de rol van Will in de psychologische horrorfilm terwijl Suspiria-ster Dakota Johnson de rol van zijn vriendin Carrie invult. Maar dat zijn niet de enige bekende namen die in Wounds te zien zijn. Zo speelt Joker-actrice Zazie Beetz de rol van Alicia. Eén van de vaste klanten van de bar waar Will werkt en het is overduidelijk dat hij ook een oogje op haar heeft. Dat onderdeel van het verhaal lijkt eigenlijk geen toegevoegde waarde te bieden, maar niets is minder waar. Het doorgronden van de diepere betekenis van Wounds vereist weliswaar een levendige fantasie, maar wanneer de puzzelstukjes op hun plaats vallen is het wel enorm interessant.

Onderhoudend
De film is sowieso onderhoudend te noemen, want vanaf de eerste minuut is er een spanning aanwezig die de kijker doet verlangen naar bevrijdende onthullingen. Te danken aan het sterke acteerwerk, maar ook aan de naargeestige soundtrack die het mysterie extra kracht bijzet. Nu ontkomt Anvari er niet aan om de horrorclichés te vermijden, maar de lugubere fragmenten en de zogenaamde ‘jump scares’ zijn zorgvuldig getimed. Desondanks is er ook kritiek, want je hebt een levendige fantasie nodig om de diepere betekenis van Wounds te kunnen doorgronden. Er wordt te weinig tekst en uitleg gegeven over wat er precies gaande is. Het kan aanvoelen alsof je op een stuurloos schip bent belandt, maar feitelijk is Wounds best intelligent in elkaar gezet. Hoewel het einde allesbehalve bevredigend is.

3
4 (1 vote)