Wonder Woman (2017) recensie

Wonder WomanVorig jaar konden we al kennismaken met Gal Gadot als de vrouwelijke superheld Wonder Woman. In haar herkenbare outfit en met de ondersteuning van een weergaloze theme, ondersteunde zij Batman en Superman in de strijd tegen Doomsday in de slotfase van de actiefilm Batman v Superman: Dawn of Justice. Kort na de release van de door Zack Snyder geregisseerde film uit het DC Universe werd het al snel duidelijk dat de stripheld haar eigen film zou krijgen. En deze week is dan het moment aangebroken dat Wonder Woman in de Nederlandse bioscoop draait. Lees vooral niet verder als je niets wil weten van de superhelden-film hoewel ik mijn uiterste best doe om spoilers te voorkomen.

Fast & Furious-actrice Gal Gadot werd gestrikt om de rol van de heldhaftige Amazone Diana te spelen. Na haar korte optreden in Batman v Superman: Dawn of Justice is het nu haar beurt om een hoofdrol op te eisen in de door Patty Jenkins geregisseerde comic-verfilming. Een perfecte keuze als je het mij vraagt en zeker in de sterke openingsfase laat de stoere Diana zien dat ze niet met zich laat sollen. Des te groter is de teleurstelling dat de film na een half uurtje instort en dat de actiescènes slechts op een hand te tellen zijn.

De focus ligt overduidelijk op het Origins-verhaal. Het begint met hoe Diana opgroeit tussen de vrouwelijke krijgers en haar keuze om het zonnige paradijs van de Amazonen in te ruilen voor een wereld waar oorlog heerst. De gedachten dat de wereldbevolking lijdt doet haar beslissen om de dappere oorlogsheld Steve Trevor (Chris Pine) te helpen in de strijd tegen de Duitsers. Terwijl je veel actie verwacht krijg je als kijker niets meer dan een groot aantal dialogen en een paar leuke grappen voorgeschoteld. Het pluspunt is dat het acteerwerk op orde is en dat er overduidelijk chemie is tussen de beeldschone Amazone en de stoere Britse soldaat. Toch blijft dat stemmetje in mijn hoofd maar vragen wanneer ik Wonder Woman zoals ik haar ken te zien krijg.

Inmiddels is de film al over de helft als we Gal Gadot weer in actie zien en dat zijn ook gelijk de meest vermakelijke scènes van de 141 minuten durende film. Helaas zijn ook hier een aantal minpunten op te noemen zoals de in kwaliteit wisselende CGI-animaties. In het ene moment is het waanzinnig te noemen terwijl ik bij een ander moment haast in de lach schiet om hoe slecht het er wel niet uitziet. Toch zijn de vele slow-motion scènes, die ondersteund worden door de inmiddels herkenbare en bombastische theme van Wonder Woman, een lust voor het oog. Hier had ik toch veel meer van willen zien.

Nu lijkt het erop alsof ik Wonder Woman beoordeel als de slechtste film in het getergde DC Universe, maar niets is minder waar. Ondanks dat het mij een compleet raadsel is dat de film vooral vanuit de Verenigde Staten is overladen met hoge scores en vijf sterren beoordelingen. Het is niets meer dan een vermakelijk actiefilmpje en in alle eerlijkheid is het ook echt geen straf om ruim twee uur naar Gal Gadot te kijken. Toch had ik er veel meer van verwacht en daarom moet Wonder Woman ook genoegen nemen met een zeventje op het rapport.

3.5