Wonder Woman 1984

Wonder Woman 1984 (2020) recensie

Wonder Woman 1984Het geplaagde DC Extended Universe lijkt maar niet van de grond te komen, maar dat neemt niet weg dat de filmstudio het blijft proberen om het universum succesvol te maken. Daar slagen zij deels in, want met de laatste films Aquaman en Wonder Woman leek men de goede weg te zijn ingeslagen. Hoewel, Birds of Prey juist weer met felle kritieken kreeg te maken. Na het toch wel spectaculaire Wonder Woman mocht regisseuse Patty Jenkings opnieuw aantreden om ook het vervolg, Wonder Woman 1984, te regisseren. Met haar aan het roer en met Gal Gadot opnieuw in de rol van Diana, is succes gegarandeerd. Althans, dat zou je denken.

Samenvatting van het verhaal – Het is het jaar 1984. Diana werkt als archeologe voor het Smithsonian museum terwijl ze in haar vrije uren de misdaad bestrijdt. Wanneer haar collega Barbara Minerva (Kristen Wiig) een bijzonder artefact onderzoekt is Diana op haar hoede. Want het voorwerp zou in staat zijn om tegen een hoge prijs de wensen van mensen die de steen vasthouden in vervulling te laten gaan. Diana’s angst voor het artefact wordt groter als het televisiefiguur en meesteroplichter Max Lord (Pedro Pascal) de steen in handen krijgt en die gebruikt om een wereldwijde chaos te veroorzaken. Eens meer trekt Diana ten strijde om Max tot een halt toe te roepen en de wereld van een haast zekere ondergang te redden.

Recensie – Door de COVID-19 pandemie werd Wonder Woman 1984 uiteindelijk volledig van het releaseschema voor de bioscopen geschrapt, maar inmiddels is de superhelden film verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende 4K Ultra HD Blu-ray Disc. Die niet alleen een sublieme beeld- en audiokwaliteit, maar ook enorm veel bonusmateriaal bevat en verpakt is in een prachtige stijlvolle steelbook. Een mooie editie voor de fans die reikhalzend uitkeken naar het nieuwe avontuur waarin Gal Gadot opnieuw schittert als de stoere Diana. Het is dan ook jammer dat WW 1984 slechts een schim is van het eerste deel.

Op zich begint de film voortvarend hoewel, het acteerwerk van de uiteenlopende personages die in de openingsfase te zien zijn wisselvallig is. Zelfs Gal Gadot lijkt even niet helemaal lekker in haar vel te zitten als de iconische DC-heldin, maar daar komt gelukkig verandering in als Chris Pine in de rol van haar geliefde Steve ten tonele verschijnt. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers is overduidelijk aanwezig, maar het blijft een groot manco dat zowel Kristen Wiig als The Mandalorian-acteur Pedro Pascal geen stempel weten te drukken op de rollen van specialist Barbare Minerva en televisiepersonage Maxwell Lord.

Ook het verhaal rammelt een beetje en er zijn behoorlijk wat gaten in het plot te bespeuren. De meest dringende vraag die ik heb is waarom Diana in het vervolg zeer afhankelijk is van haar lasso. Het gebruik van het magische voorwerp levert weliswaar fraaie beelden op, maar in de vorige films was het vooral haar brute kracht die de vijand angst inboezemende. Nu lijkt ze ietwat te soft om non-bovennatuurlijke tegenstanders, zoals de inhalige Max Lord, het hoofd te kunnen bieden. Daarnaast is het een enorme teleurstelling dat het verhaal niet heel bijzonder is, maar dat er wel (te) veel aandacht wordt besteed aan de uitwerking hiervan. De actiemomenten zijn dan ook slechts op één hand te tellen en dat is toch vrij karig voor een film die langer dan 150 minuten duurt.

Desalniettemin zijn die actiemomenten bombastisch en vermakelijk en de CGI-animaties stellen zeker niet teleur. Hoewel, het soms een beetje onnatuurlijk oogt als Diana op hoge snelheid door het beeld rent of door de lucht zweeft. Dat heeft wellicht ook te maken met de beeldkwaliteit, want 4K Ultra HD is genadeloos. Ieder detail moet kloppen, want in de op dit moment hoogst haalbare resolutie worden schoonheidsfoutjes snel gespot. Gelukkig zorgen deze minpuntjes uiteindelijk niet voor de matige score, want de actiemomenten en de visuele effecten houden het project nog overeind. In tegenstelling tot het matige acteerwerk en het warrige en oninteressante verhaal.

2.5