Wisting (2019) recensie

WistingEr zijn al een groot aantal onderhoudende misdaadseries uit Scandinavië geproduceerd. Daaronder de serie Wisting die sinds kort te zien is op Lumière Series en verkrijgbaar is op DVD. Het verhaal is gebaseerd op de bekroonde bestsellers van auteur Jørn Lier Horst. Een voormalige politierechercheur die zijn levenservaring heeft gebruikt om interessante en spannende verhalen te creëren. Wisting bestaat uit 10 afleveringen van circa een uur en is zeker de moeite waard om te bekijken.

Rechercheur William Wisting (Sven Nordin) wordt aangenaam verrast als zijn dochter Line (Thea Green Lundberg) terugkeert naar haar geboorteplaats Larvik. Line keert als journaliste terug om een rapportage te maken over een inmiddels overleden inwoner van Larvik terwijl haar vader zijn handen vol heeft aan een mysterieuze moordzaak. De vondst van een lichaam houden de gemoederen bezig terwijl de aanwijzingen die gevonden zijn wijzen op het werk van een seriemoordenaar. Een beruchte seriemoordenaar uit de Verenigde Staten die al jaren op de lijst van meestgezochte misdadigers van de FBI staat.

Internationale cast
De productie uit Noorwegen heeft een internationale allure, want naast Sven Nordin en Thea Green Lundberg speelt The Matrix-actrice Carrie-Anne Moss een belangrijke rol in het verhaal. Wanneer de lugubere moordzaak in de richting van een Amerikaanse seriemoordenaar wijst, sluit FBI-agente Griffin en haar partner Bantham (Richie Campbell) aan om het onderzoek in goede banen te leiden. Moss speelt de rol van de doortastende FBI-agente uitstekend, maar dat is ook te zeggen van de lokale castleden. Die zeer overtuigend acteren. Desalniettemin is het vooral in de beginfase even wennen dat er overwegend Noors wordt gesproken.

Spanning
Vanaf de eerste minuut is Wisting een spannende serie en als kijker wil je weten wat er aan de hand is. De klopjacht op de seriemoordenaar is spannend, maar ook het menselijk drama staat centraal. De toch wel moeizame relatie tussen Line en haar vader staat centraal evenals de persoonlijke problemen waar de leden van het politieteam van William Wisting mee te maken hebben. De serie is tevens in twee delen op te knippen. In de eerste 5 afleveringen staat de klopjacht op de moordenaar centraal terwijl in de afleveringen die daarop volgen de integriteit van de politiechef op de tocht komt te staan als de fouten die hij in het verleden heeft gemaakt aan het licht komen.

Goede mix
De goede mix van spanning en drama maakt Wisting onderhoudend en ik vloog met gemak door de eerste 10 afleveringen heen. Het overtuigende acteerwerk, maar ook de settings dragen hieraan bij. Naast de zorgvuldig gekozen decors spelen veel fragmenten zich ook af in het landschap van het koude doch betoverende Noorwegen. Een extra ingrediënt die Wisting meer dan de moeite waard maakt om te bekijken. Hoewel je dus zoals geschreven je er wel even toe moet zetten om over de taalbarrière heen te stappen.

Wisting is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Lumière voor het DVD recensie-exemplaar.

• Serie
4