Wind River (2017) recensie

Wind RiverMet de scenario’s van de sterke dramafilms Sicario en Hell or High Water, leverde Taylor Sheridan puik werk af. Maar ook het op waarheid gebaseerde Wind River – die hij zelf ook regisseerde – is een spannende en indrukwekkende film. Met Avengers-sterren Jeremy Renner en Elisabeth Olsen die op een voortreffelijke wijze de rollen van jager Cory Lambert en FBI-agente Jane Banner spelen. De film kreeg lovende kritieken en na het zien van Wind River vind ik dat niet zo vreemd. Want het is ook een dijk van een film!

Cory Lambert (Jeremy Renner) is een jager die het Wind River Indianenreservaat op zijn duimpje kent en een afschuwelijke ontdekking doet die de inwoners kippenvel bezorgen. Hij vindt het lichaam van het tienermeisje Natalie (Kelsey Asbille) dat op haar blote voeten de ijskoude wildernis heeft getrotseerd. De sporen wijzen in de richting van een ernstig misdrijf, wat het lokale politiehoofd doet beslissen om de FBI in te schakelen. De jonge FBI-agente Jane Banner (Elisabeth Olsen) komt naar het reservaat om de zaak te onderzoeken, maar zonder de hulp van Lambert is de onervaren agente niet in staat om de zaak op te lossen. Daarom slaan zij de handen ineen om het misdrijf tot op de bodem uit te zoeken en de misdadigers in de kraag te vatten.

Wind River bevat alle ingrediënten van een boeiende thriller die rustig opgebouwd wordt, maar de kijker op het puntje van zijn of haar stoel houdt. In een prachtige omgeving die zowel onheilspellend als betoverend te noemen is en nu het podium is van een zwaar en luguber misdrijf. Tegelijkertijd is er ruimte voor uitstekend acteerwerk waarbij de machteloosheid van zowel Lambert als Banner duidelijk naar voren komt. Je leeft met hen mee terwijl je hoopt dat zij erin slagen om deze zaak tot de bodem uit te zoeken. Spannend en meeslepend is het dan ook van het begin tot en met het einde.

Wind River slaat dan ook in als een bom. Vooral door de kennis dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten en dat de vermissingen van Native American meisjes nog steeds een probleem zijn. Ook het gebrek aan hulp en prioritering van vergelijkbare vermissingen en de misdrijven die hiermee gepaard gaan, zijn zaken die de aandacht nodig hebben. Hopelijk heeft Sheridan met zijn film een stuk extra awareness gecreëerd voor dit probleem. Ondanks dat Wind River in de regel meer een spannende thriller dan een aangrijpend drama is. De geprezen film is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Met dank aan Remain in Light en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.