Wij (2018) recensie

WijWij is een gewaagde boekverfilming. Gebaseerd op de roman van de Vlaamse Jos Verlooy en geregisseerd door de Nederlandse filmmaker Rene Eller. Het verhaal speelt zich af net over de grens in het dorpje Wachtebeke waar we een groep jongeren op de voet volgen. Het is een film waarin onderwerpen zoals moreel besef en seksualiteit centraal staan. Waarin met choquerende en confronterende beelden een verhaal wordt verteld. Een verhaal dat in 4 hoofdstukken is opgedeeld en telkens op de bewuste dag van 10 juni begint. Vertelt uit het oogpunt van één van de jongeren die van de groep deel uitmaken en wiens leven na de 10e ingrijpend verandert.

Tijdens de snikhete zomermaanden slaat de verveling snel toe bij de jongeren in Wachtebeke. Ze trekken samen op, genieten van het weer en vullen hun dagen met onschuldige praktijken. Hoewel ze een volwassen leeftijd benaderen wijst niets op verstandig gedrag. Vreemde seksspelletjes en drankmisbruik moeten veelal voor het vermaak zorgen, maar de tieners gaan steeds een stapje verder. Zo worden automobilisten verrast wanneer de meiden op het viaduct hun jurkjes optillen en besluiten de jongeren om een lucratieve handel op te starten door seksfilmpjes van elkaar op te nemen en te verkopen op het Internet. Maar daar houdt het niet bij op en gaan de jongeren steeds een stapje verder. Zonder enig besef van goed of fout vullen ze hun dagen zoals ze dat gewend zijn te doen. Totdat het noodlot toeslaat.

Ontspoorde tieners
In Wij gaat het gedrag van de vriendengroep wel iets verder dan lol trappen, kattenkwaad uithalen en experimenteren. Eigenlijk is het vanaf het eerste moment al duidelijk dat dit een groep van ontspoorde tieners is. Tieners zonder enig moreel besef. Bij de één wellicht te wijten aan een gecompliceerde jeugd, maar bij de ander te wijten aan naïviteit. Het blijft speculeren, want Eller geeft geen antwoorden op de vragen die je als kijker hebt. Waarom laten de jonge meiden zich misbruiken, filmen en prostitueren terwijl de jongens niet alleen op seksueel vlak bevredigd worden, maar ook de zakken vullen met hun verdiensten? Waarom heeft Thomas (Aimé Claeys) zoveel invloed op zijn vrienden en de meest belangrijke vraag is wellicht waar de ouders zijn in dit verhaal?

Escalatie
Wij gaat misschien wel over escalaties. Hoe groot de impact kan zijn van een klein voorval. Hoe een onschuldig spelletje kan eindigen met een fataal ongeluk. Wat er uiteindelijk toe leidt dat de jongeren zich moeten verantwoorden in de rechtszaal. En terecht! Hoewel het zeer overtuigende acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers bijdraagt aan het feit dat je als kijker aan de buis gekluisterd zit is er nimmer sympathie voor de personages die één voor één bijdragen aan het destructieve gedrag van de vriendengroep. Daarnaast is het moeilijk te droogronden wat Eller met zijn film wilt bereiken. Het kan een waarschuwing voor jonge tieners zijn die zich eveneens in een soortgelijke situatie bevinden of voor de ouders die zich misschien iets meer moeten inleven in hun kroost. Maar het kan evengoed een ordinaire poging zijn om het publiek te choqueren, want expliciete beelden van de seksuele handelingen en het geweld worden niet geschuwd.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

3