Widows (2018) recensie

Widows_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedHet is even stil geweest rondom regisseur Steve McQueen. Die na het geprezen drama 12 Years a Slave geen film meer heeft geregisseerd. Daar kwam vorig jaar verandering in toen de misdaadthriller Widows in de bioscoop verscheen. Gebaseerd op het verhaal van Lynda La Plante en de gelijknamige Britse misdaadserie uit 1983. Het is een mooi moment om McQueen’s meest recente film te bekijken nu deze op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc verkrijgbaar is. Want na het zien van de trailer werd ik enorm nieuwsgierig naar Widows!

Veronica (Viola Davis) blijft alleen achter als haar man Harry (Liam Neeson) en zijn bende na een brutale roof om het leven komen. Er is weinig tijd om te rouwen, want de lokale politici Jamal Manning (Brian Tyree Henry) klopt aan deur om zijn geld terug te eisen. Hij heeft de gestolen 2 miljoen dollar hard nodig om campagne te voeren tegen zijn rivaal Jack Mulligan (Colin Farrell). Veronica wordt met de rug tegen de muur gezet en heeft geen andere optie dan om het slechte pad te kiezen. Met de informatie die zij van haar overleden man heeft geërfd trommelt ze lotgenoten Linda (Michelle Rodriguez) en Alice (Elizabeth Debicki) op om een lucratieve klus te klaren zodat ze haar schulden aan Manning kan aflossen.

Sterrencast
Widows is een sterk misdaaddrama dat te danken is aan de wijze waarop McQueen het onderhoudende verhaal in beeld brengt, maar vooral aan de wijze waarop de sterrencast in de huid kruipt van de uiteenlopende personages. Viola Davis (Suicide Squad) steekt met kop en schouders boven de rest uit met haar uitstekende vertolking van de aangeslagen doch doortastende Veronica. Maar Michelle Rodriguez (The Fast and the Furious) en Elizabeth Debicki (Everest) spelen eveneens voortreffelijk als de twee weduwen die Veronica bijstaan in haar snode plannen om een groot geldbedrag buit te maken. Hoewel de focus op de 3 vrouwen ligt spelen Liam Neeson (Schindler’s List) en Colin Farrell (Minority Report) ook zeker rollen van betekenis. Waar Neeson kort te zien is als Veronica’s echtgenoot en topcrimineel Harry, speelt Farrell op overtuigende wijze de rol van de inhalige politici Jack Mulligan.

Spannend
Widows is wel een trage film. Vooral in de beginfase ligt de focus nadrukkelijk op het introduceren van de personages en hun verleden. De informatie is niet altijd relevant, maar het zorgt er wel voor dat de kijker meer binding met ze krijgt. Het verhaal rondom de lokale politie machtsstrijd tussen Manning en Mulligan is niet bijzonder te noemen, maar het illustreert wel op uitstekende wijze de grimmige wereld waarin Widows zich afspeelt. Het tweede uur is daarentegen enorm spannend en ligt het tempo ook iets hoger. In een fase waarin de 3 vrouwen de plannen smeden om een gigantisch geldbedrag buit te maken en waar belangrijke morele vragen de kop opsteken. Steve McQueen heeft dan ook opnieuw een zeer onderhoudende film gemaakt die meer dan de moeite waard is om te kijken.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4