Widow’s Point (2019) recensie

Widow’s Point is een film die gebaseerd is op het boek van Richard Chizmar en het verhaal draait om de spookverhalen rondom de vuurtoren in het kustplaatsje Harper’s Cove. De één zegt dat er een vloek heerst terwijl de ander de vreemde sterfgevallen in en rondom de vuurtoren wijten aan kwaadaardige entiteiten, die daar rondwaren. Voor een derderangs schrijver is het een uitgelezen kans om de locatie te bezoeken en zich te laten inspireren voor zijn nieuwe roman.

Tijdelijke vuurtorenwachter

Thomas Livingston (Craig Sheffer) is een derderangs schrijver, die het bijzondere en spookachtige verhaal over de vuurtoren in Harper’s Cove aangrijpt om zijn carrière een nieuwe impuls te geven. Bewapend met een camera die continu vastlegt wat Thomas meemaakt, laat hij zich voor het weekend opsluiten in de vuurtoren waar al 100 jaar niemand is geweest. Hoewel de sceptische auteur niet bang is voor wat hem te wachten staat, komt hij al snel tot de ontdekking dat hij niet de enige is die in de vuurtoren verblijft.

Low budget

Widow’s Point is een low budget productie van regisseur Gregory Lamberson. Aan het camerawerk is het goed te zien dat de kijker met een zogenaamde B-film te maken heeft terwijl het geforceerde acteerwerk ook niet bijdraagt aan de kwaliteit van de horrorfilm. Craig Sheffer moet de film in zijn eentje dragen, maar hij legt het er te vaak te dik bovenop. Zijn personage is dan ook meer komisch (of beter gezegd lachwekkend) te noemen dan dat de kijker gelooft dat hij echt in paniek raakt als de entiteiten die in de vuurtoren rondspoken hem de stuipen op het lijf jagen.

Geen spanning

Een ander groot gebrek is de spanning, die dan ook volledig ontbreekt. Omdat je geen band kan creëren met Thomas zal het je als kijker een worst zijn of hij dit avontuur gaat overleven of niet. De schrikmomenten zie je van mijlenver aankomen en de ronddwalende geest van een jong meisje dat in de vuurtoren is vermoord, is nu niet bepaald een spook om bang voor te zijn. Zelfs de bruid die de wenteltrap van de vuurtoren onveilig maakt is nu niet bepaald een personage dat angst inboezemt. Maar het gaat pas goed mis in de slotfase. Wanneer een onverwachte en zeer matige plotwending nog voor een verrassing moet zorgen. Die verrassing is er ook hoewel, deze allerminst aangenaam is.

Waardering: 1.5 uit 5.
Widow's Point