Why Him? (2016) recensie

Why Him?Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan het mij goed voorstellen dat een vader bang is voor de onvermijdelijke dag dat zijn dochter thuiskomt met een vreselijk vriendje. En de grote vraag is wat hij dan doet? Laat hij het toe of gaat hij zorgvuldig te werk om de door hem bestempelde parasiet zo snel mogelijk de deur uit te werken? Uitgever Ned Fleming (Bryan Cranston) weet zich in ieder geval geen raad wanneer hij de feestdagen met zijn lieve dochter Stephanie (Zoey Deutch) en haar extravagante vriendje Laird (James Franco) moet doorbrengen.

Laird is overdreven vriendelijk, maar ook een bizar individu. De miljardair is rijk geworden met het ontwikkelen van apps en zijn huis staat vol met bijzondere kunstwerken en innovatieve producten zoals een speciaal toilet dat de aanwezigheid van wc-papier overbodig maakt. Voor Ned en zijn vrouw Barb (Megan Mullaly) is het even wennen aan deze vreemde omstandigheden, maar vooral aan Laird die zich werkelijk nergens voor schaamt en met gemak de grens overschrijdt. En dat terwijl Stephanie zich steeds ongemakkelijker begint te voelen en Ned het gevoel heeft dat hij de strijd moet aangaan met het excentrieke vriendje van zijn dochter.

Bryan Cranston als grappige oude zeurpiet en James Franco als een geschifte doch uiterst vriendelijke psychopaat leveren leuke fragmenten op en Why Him? is dan ook een uitstekende komedie. Soms is het net iets te flauw, maar in alle eerlijkheid heb ik hier geen problemen mee. Je kunt het vergelijken met de humor uit films zoals American Pie hoewel de door John Hamburg geregisseerde film iets meer drama en diepgang heeft. Het enige nadeel is dat de film misschien onnodig te lang duurt waardoor het soms iets te saai is om de volledige aandacht erbij te houden.

Na een korte run in de bioscoop verschijnt de (Kerst)komedie op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de disc en het is haarscherp. De krachtige DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack klinkt uitstekend, maar is misschien een beetje overbodig voor een film die grotendeels uit dialogen bestaat. Desalniettemin laat dit geluidsspoor zich even gelden als DJ Steve Aoki op de private party van Laird een setje draait. Het bonusmateriaal bestaat uit bloopers, verwijderde scènes, audiocommentaar, een fotogalerij en karakterprofielen terwijl ook de noemenswaardige scène die zich op het bijzondere toilet van Laird afspeelt in een featurette speciale aandacht krijgt.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis voor het Blu-ray recensie-exemplaar.