Who’s Watching Oliver (2017) recensie

Who's Watching OliverSmerige films zijn er in alle soorten en maten. Films waarin hulpeloze slachtoffertjes op een gruwelijke wijze aan hun einde komen en nog in hun laatste momenten als niets meer dienen dan een homp vlees waar één of andere psychopaat zijn lusten op kan botvieren. In de horrorfilm Who’s Watching Oliver is dat niet anders. Nietsvermoedende meiden tuinen met open ogen in de onschuldig lijkende Oliver (Russell Geoffrey Banks). Met een berg geld lokt hij de prostituees naar zijn appartement waar hij onder toeziend oog van zijn krankzinnige moeder (Margaret Roche) de vrouwen verkracht en om het leven brengt.

In de openingsfase van de door Richie Moore geregisseerde film wordt het al snel duidelijk wat Oliver’s intenties zijn. De zwakbegaafde en sullige man laat zich beïnvloeden door zijn moeder die via de webcam contact onderhoudt met haar zoon en hem tevens opdraagt om afschuwelijke misdaden te plegen. Vreemd genoeg en met geen enkel besef wat goed en fout is, gaat Oliver ’s avonds op pad om zijn volgende slachtoffer in de val te lokken. En dat terwijl hij overdag optrekt met de aantrekkelijke Sophia (Sara Malakul Lane) die Oliver wel oprecht aardig lijkt te vinden.

Het gaat er soms stevig aan toe en afschuwelijke beelden van het misbruik en de bloederige slachtpartijen worden niet geschuwd. Russell Geoffrey Banks speelt de rol van de sullige doch maniakale Oliver uitstekend en weet de film in zijn eentje te dragen. Het is fascinerend en tegelijkertijd verontrustend. Beter kan ik Who’s Watching Oliver niet omschrijven. Het zal dan ook niet voor iedereen zijn weggelegd tenzij je het vreemde genre torture porn een warm hart toedraagt. Een genre waar films als Baise Moi, I Spit On Your Grave en Cannibal Holocaust in thuishoren. Om ook maar even een paar titels te noemen zodat je kunt verwachten wat je te zien krijgt als je het aandurft om de film een kansje te geven.

Met dank aan acteur Russell Geoffrey Banks voor het delen van de link naar de screener.

5 (1 vote)