What Keeps You Alive (2018) recensie

What Keeps You AliveOp zenders zoals Investigation Disovery worden series uitgezonden waarin uit de doeken wordt gedaan hoe een echtgenoot of echtgenote zijn of haar wederhelft vakkundig om zeep helpt. Wellicht om van iemand af te komen zonder het beladen gesprek te hoeven voeren of om geen alimentatie na de echtscheiding te hoeven betalen. En dan is er ook nog altijd de kwestie van de levensverzekering die de weduwe of weduwnaar na de dood van zijn of haar partner achterlaat met een smak geld. De wijze waarop zij te werk gaan is vaak angstaanjagend en ingenieus te noemen. Maar de protagonist in What Keeps You Alive gaat iets minder subtiel te werk om van haar vrouw af te komen.

Jackie (Hannah Emily Anderson) en Jules (Brittany Ellen) zijn net een jaar getrouwd en als verrassing neemt Jackie haar vrouw mee naar het afgelegen huis aan het meer dat zij van haar vader heeft geërfd. Het kroelen voor de open haard en de wandelingetjes door het bos gaan gemoedelijk. Totdat Jackie haar ware aard laat zien en haar echtgenote van een klif afduwt. Jules weet op wonderbaarlijke wijze de val te overleven, maar dan begint de ellende pas echt. Jackie opent de jacht op de zwaargewonde vrouw en ze rust niet voordat Jules onder de zoden ligt.

Spannend
Hoewel het snel uit de doeken wordt gedaan dat de schattig ogende Jackie een bloedstollende seriemoordenares is die haar vrouw van het leven wilt beroven zodat ze haar levensverzekering kan innen, is de door Colin Minihan geschreven en geregisseerde film een zenuwslopende thriller. Het kat- en muisspel dat gaande is leveren spannende fragmenten op terwijl er hier en daar wat ruimte is voor interessante plotwendingen. Maar het kijkplezier is ook te danken aan de goede make-up effecten en het zeer overtuigende acteerwerk van de hoofdrolspeelsters.

Hannah Emily Anderson valt op
Van hulpeloos slachtoffer van de maniakale seriemoordenaar in Jigsaw naar een rol als bloeddorstige psychopaat. Hannah Emily Anderson speelt de rol van Jackie uitstekend en wellicht is het idee dat een aantrekkelijke jongedame zoals zij ineens kan veranderen in een moordlustig mens nog angstaanjagender dan het personage zelf. Ook Brittany Ellen vult de rol van slachtoffer Jules prima in en op veel momenten lijkt haar angst voor haar vrouw echt te zijn. What Keeps You Alive is dan ook een goed voorbeeld van hoe je met weinig middelen en twee goede actrices toch een zeer onderhoudende film kunt creëren.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

3