Westworld: The Door (2018) recensie

Westworld: The DoorWestworld: The Maze was spectaculair en intrigerend en ik keek dan ook met een gezonde spanning uit naar het tweede seizoen. Dat na en uitzending op HBO nu ook verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Het slot van het eerste seizoen beloofde een spannend vervolg waarin de inmiddels ontwaakte hosts van het amusementspark de touwtjes in eigen handen nemen. En het gaat er soms ook ruig aan toe als de beveiligingsagenten van de corporatie Delos de kunstmatige intelligentie willen uitschakelen.

Dolores en The Door
Evan Rachel Wood speelt opnieuw de rol van Dolores. Eén van de hosts die in het eerste seizoen heeft ontdekt dat zij één van de oudste modellen is die in het park rondloopt, maar zich nu als leidster van een groep hosts opwerpt. Haar vergaarde kennis over het park en de wereld die Delos heeft gecreëerd motiveert haar om Westworld te verlaten. Maar zij is niet de enige die driftig op zoek gaat naar de zogenaamde deur die naar de wereld van haar makers leidt. Dat zorgt niet alleen voor de nodige uitdagingen, maar ook voor bloederige doch onvermijdelijke confrontaties met de gevaren van zowel binnen als buiten het park.

Ontwikkelingen
Naast het verlangen van de hosts om Westworld te verlaten, richt het tweede seizoen zich ook meer op de ontwikkelingen van personages zoals ingenieur Bernard (Jeffrey Wright), host Maeve (Thandie Newton) en parkbezoeker William (Ed Harris). Na een afschuwelijke ontdekking vindt Bernard het lastig om bepaalde keuzes te maken terwijl Maeve als één van de eerste ontwaakte hosts op zoek gaat naar haar dochtertje. En dat terwijl de achtergrond en de beweegredenen van de meedogenloze William steeds duidelijker worden. Hoewel de verschillende verhaallijnen interessant zijn en in het voordeel van het eerste seizoen werkten, pakt het nadelig uit voor het tweede seizoen.

Trage start
De eerste aflevering van Westworld: The Door voelen dan ook een beetje doelloos aan. De kunstmatige intelligentie in de vorm van uiteenlopende personages die niet van echte mensen te onderscheiden zijn, hebben inmiddels de touwtjes in handen. De gasten die aardig wat dollars hebben neergeteld om hen perverse lusten op de hosts te botvieren moeten vrezen voor hun leven terwijl belangrijke machtsfiguren van de Delos corporatie een eigen agenda hebben. Men valt al snel in herhaling, wat het kijkplezier enigszins wegneemt. Gelukkig weten de makers zich te herpakken in de laatste afleveringen en de kijker opnieuw te trakteren op zowel een aantal spannende momenten als interessante ontwikkelingen in het verhaal.

Blu-ray Disc
Het slot is dan ook op zijn zachts uit te drukken interessant en zenuwslopend. Het zet de deur dan ook wagenwijd open voor het nog titelloze derde seizoen dat voor 2020 op de kalender staat. Ondanks dat ik ietwat teleurgesteld was in de eerste afleveringen van Westworld: The Door, kijk ik weer met veel plezier uit naar het vervolg. Te danken aan het ijzersterke slot, de verbluffende decors en special effects en de zeer sterke acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Het tweede seizoen van Westworld is sinds kort verkrijgbaar in een 3 disc Blu-ray box die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar ook interessant bonusmateriaal bevat. Een puntje van kritiek is op het feit dat het tweede seizoen in vergelijking met Westworld: The Maze in een iets minder luxueuzere verpakking verpakt is.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4