Westworld - Seizoen 3

Westworld – Seizoen 3 (2020) recensie

Westworld - Seizoen 3De door Lisa Joy en Jonathan Nolan gecreëerde serie Westworld is zowel intrigerend als spannend. Gebaseerd op het verhaal van Michael Crichton en na 2 ijzersterke seizoenen zijn we aangekomen bij alweer het derde hoofdstuk van de futuristische odyssee waarin het gevaar van kunstmatige intelligentie aan de kaak wordt gesteld, maar ook een situatie wordt geschetst wat de mensheid te wachten staat als geavanceerde androïden de macht grijpen.

In het eerste seizoen maakt het publiek kennis met uiteenlopende personages. Zoals Dolores (Evan Rachel Wood), Maeve (Thandie Newton), William (Ed Harris) en Bernard (Jeffrey Wright). De sleutelfiguren die ook in het tweede en het derde seizoen hun opwachting maken. In het eerste seizoen ligt de focus vooral op het futuristische amusementspark Westworld. Waar rijke mensen hun lusten kunnen botvieren op zogenaamde hosts. Geavanceerde androïden die in het gesimuleerde wilde westen ongewild het slachtoffer werden van deze verschrikkelijke individuen. In het tweede seizoen ligt de focus op de opstand van de androïden. Die onder leiding van host Dolores een uitweg zoeken. Nu de deur is geopend, begeven de geavanceerde robots zich onder de mensen. En is het futuristische Los Angeles het podium waar het derde seizoen zich op afspeelt.

Evenals de kunstmatige intelligentie in de serie, evolueert de serie ook. Van een spannend drama dat zich in het wilde westen afspeelt naar een futuristische en spannende Science Fiction serie. De androïden hebben Westworld inmiddels verlaten. Met als doel om een betere wereld te creëren. Ook in het derde seizoen ligt de focus voornamelijk op Dolores en de rol van de wraakzuchtige host wordt opnieuw voortreffelijk ingevuld door Evan Rachel Wood. Die ditmaal de handen ineenslaat met nieuwkomer Aaron Paul. Die in Westworld – Seizoen 3 de rol van Caleb speelt. Wanneer zijn personage bij toeval in contact komt met Dolores, ontstaat er een onwaarschijnlijke vriendschap. En werken zij samen om het doel dat Dolores voor ogen heeft te verwezenlijken.

De weerstand komt in de vorm van Maeve en haar opdrachtgever Serac. Een rol die prima wordt gespeeld door nieuwkomer Vincent Cassel. Zijn personage is een buitengewone intelligente wetenschapper. Die een kunstmatige intelligentie in de echte wereld heeft gecreëerd en de firma die verantwoordelijk is voor de productie van de hosts als zijn geduchte concurrent ziet. Zijn doel is dan ook om belangrijke informatie te vergaren die Dolores in haar geheugen bij zich draagt. Met de controle over de host Maeve geeft hij haar opdracht om die informatie te vergaren. Dat levert een heftige strijd op die zich afspeelt in de echte wereld.

Het derde seizoen van de hitserie van HBO is dan ook een weergaloos spektakel waarin spannende en actiemomenten hand in hand gaan. Terwijl er een interessant verhaal wordt verteld waarin het gevaar van kunstmatige intelligentie aan het licht komt, maar ook de vraag wordt gesteld of de mens echt wel over een vrije wil beschikt. De grote vraag is of wij allemaal geen marionetten zijn. Die altijd wel een verantwoording hebben af te leggen. Evenals de hosts dat zijn en doen. Maar ook zodanig geprogrammeerd worden om in de wensen van hun makers te voorzien. Alleen door in opstand te komen en een revolutie te ontketenen, lijkt er een kans te zijn om echt vrij te zijn. Het is een intrigerend verhaal dat je aan het denken zet. Terwijl er volop te genieten is van verbluffende visuele effecten en meer dan uitstekend acteerwerk.

• Serie
4.5