Westworld – Seizoen 1: The Maze (2016) recensie

Westworld - Seizoen 1Kunstmatige intelligentie is een hot topic. Eigenlijk is dat het al jaren, maar met de huidige ontwikkelingen kan een computer die zelfstandig kan denken en functioneren snel een realiteit worden. Nu klinkt het allemaal prachtig, maar vormt artificial intelligence geen bedreiging? Een interessante vraag die ook in de HBO-serie Westworld aan bod komt. Ondanks dat het nog wel toekomstmuziek is voordat er een ras van mensachtige supercomputers wordt gebouwd, is Westworld enorm realistisch. Maar bovenal spannend en spectaculair terwijl de visuele en speciale effecten adembenemend zijn.

Westworld is de codenaam voor een geavanceerd amusementspark waar het wilde westen is nagebouwd en honderden hosts (zoals de mensachtige robots worden genoemd) leven. Deze hosts dienen als entertainment voor de gasten die het park bezoeken. Zij kunnen cowboytje spelen en hun perverse lusten botvieren op deze haast niet van echt te onderscheiden robots die door het bedrijf Delos in elkaar zijn gezet. Terwijl de gasten lukraak hosts neerschieten, mishandelen of met hen het bed delen, spelen de gemoederen binnen de organisatie hoog op. Park director Ford (Anthony Hopkins) heeft in al die jaren ervoor gezorgd dat hij onmisbaar is terwijl het bestuur van het miljardenbedrijf zo snel mogelijk afscheid wilt nemen van de routinier.

Spannende intriges ontbreken dan ook niet terwijl de makers van Westworld zo nu en dan een flinke verrassing voor de kijker in petto hebben. Naast het politieke machtsspel dat zich binnen Delos afspeelt volgt de kijker ook intrigerende personages binnen het park. Daaronder de prostituee Maeve (Thandie Newton) die tot de ontdekking komt dat haar bestaan een grote leugen is, het plattelandsmeisje Dolores (Evan Rachel Wood) die niet weet dat zij tot een van de oudste modellen in het park behoort en daardoor een belangrijk geheim met zich meedraagt en een mysterieuze gast (Ed Harris) die driftig op zoek is naar het diepere spel dat volgens hem in Westworld verborgen ligt.

Het acteerwerk is dan ook uitstekend, maar met een ijzersterke cast, waar ook Jeffrey Wright als Delos-programmeur Bernard onderdeel van is, mag dat geen probleem zijn. Toch is het een uitdaging om een gecompliceerd verhaal als dat van Westworld aan de man te brengen, maar de makers zijn zorgvuldig te werk gegaan. Ondanks dat er verschillende verhaallijnen en er veel uiteenlopende personages zijn die de aandacht opeisen, zijn de 10 afleveringen van ongeveer een uur prima te volgen. In de slotaflevering van ongeveer anderhalf uur wordt het eerste seizoen netjes afgerond, maar staat de deur voor een spannend vervolg wagenwijd open. En deze is naar mijn mening meer dan welkom.

Het eerste seizoen van Westworld is vanaf nu verkrijgbaar op Blu-ray Disc en de 3-disc boxset is een prachtige uitgave. Een stevige hoes met de kenmerkende poster op de voorkant die een uitklapbare doos met de 3 schijfjes bevat. Daarnaast wordt de box geleverd met een flyer die de inhoud van de box prijsgeeft en een 20 pagina tellende handleiding voor nieuwe werknemers van Delos. In dit naslagwerkje staat meer informatie over de organisatie die in de serie centraal staat, welke divisies er zijn en hoe men te werk gaat. Het is een leuke bonus. Kwalitatief scoren de schijfjes een dikke voldoende. Zowel de kwaliteit van het beeld als het geluid is uitstekend te noemen terwijl de 10 afleveringen netjes over de 3 schijfjes zijn verdeeld. De overgebleven ruimte op de discs is opgevuld met leuke extra’s zoals interviews met de makers en de hoofdrolspelers, verschillende specials over het creëren van Westworld en kunstmatige intelligentie in het algemeen, verwijderde scènes en gag reels. Een zeer complete uitgave dus van een geweldige serie die enorm verslavend is.

Score: 9,0

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Westworld – Seizoen 1: The Maze (2016) recensie”

1. Één van m’n favoriete series van de afgelopen jaren een ik kan niet wachten op seizoen twee. Het is dat ik bij deze show redelijk de theorieën bijhield maar anders had ik de twists van Nolan niet aan zien komen…

2. Inderdaad een voortreffelijke reeks hoor, maar zou je dit nu echt het nieuwe ‘Game of Thrones’ durven noemen? ‘De opvolger van’? Want persoonlijk vond ik ‘Westworld’ een beetje te lang te vaag voor wat het uiteindelijk wilde brengen. Ik vond het een goede reeks hoor, maar ik was op het einde een beetje teleurgesteld…