Welcome to the Jungle

Welcome to the Jungle (2003) recensie

Welcome to the JungleSnoeiharde gevechten, een flinke dosis humor, de zoektocht naar een verloren schat en een flink aantal vuurgevechten. Welcome to the Jungle van regisseur Peter Berg is absoluut niet saai te noemen, maar een ratatouille des te meer. Een mengelmoes van actie, humor en misdaad met in de hoofdrollen Dwayne ‘The Rock’ Johnson en Sean William Scott. Maar hoe onderhoudend is de film werkelijk?

Beck (Dwayne Johnson) is een loneshark die in opdracht van zijn werkgever dagelijks bezig is met het collecteren van openstaande schulden en hij zegt het leven dat hij leidt het liefst vaarwel. Met als doel om zijn eigen restaurant te openen accepteert hij een laatste lucratieve klus. Die allesbehalve simpel is. Hij krijgt de opdracht om Travis (Seann William Scott) in het Amazonegebied terug te vinden, maar zijn zoektocht zorgt ervoor dat hij belandt in een wereld waar schietgrage rebellen en een inhalige schatzoeker elkaar het leven zuur maken.

Inmiddels behoort Dwayne Johnson tot één van de populairste actiehelden die in Hollywood actief is, maar in 2003 stond hij nog maar aan het begin van zijn carrière als acteur. Daarvoor vermaakte hij het publiek door in de ring te stappen als de professioneel worstelaar The Rock en dat is ook goed terug te zien in de actie/komedie Welcome to the Jungle. Waarin Johnson laat zien dat hij niet alleen brute kracht bezit, maar ook de tactiek heeft om zijn opponenten vakkundig uit te schakelen. Maar het is ook goed te zien dat hij een rol zoals die van Beck prima kan spelen.

Naast spierbundel Johnson wordt American Pie-ster Sean William Scott in de mix gegooid en dat zorgt natuurlijk voor hilarische momenten. De balans tussen de actie en de humor is dan ook op orde terwijl Rosario Dawnson en Christopher Walken waardevolle bijrollen invullen en de film net iets meer glans geven. Desalniettemin is de door Peter Berg geregisseerde film niet werelds, want het grootste manco komt voort uit het verhaal. Het gebrek aan een duidelijke richting en een aaneenschakeling van momenten die nauwelijks of niet aan elkaar zijn vastgeknoopt. Het was dan ook een pittige klus om de volle aandacht erbij te houden, maar anderzijds is dat met een film van dit kaliber ook niet nodig.

2