Welcome to the Circle

Welcome to the Circle (2020) recensie

Welcome to the CircleDat er films op de plank blijven liggen is niet zo vreemd. Evenals het feit dat het soms jaren duurt voordat een idee op papier echt wordt verfilmd. Dat is in het geval van de horrorfilm Welcome to the Circle niet anders. De door David Fowler geschreven en geregisseerde film werd al in 2014 gefilmd, maar de beoogde releasedatum in 2017 werd niet gehaald. Pas in 2020 werd Welcome to the Circle uitgebracht. En met dergelijke aanlooptijden mag je toch wel iets verwachten van deze film.

Samenvatting van het verhaal – Het kampeertochtje van Greg (Matthew MacCaull) en zijn dochter Samantha (Taylor Dianne Robinson) krijgt een dramatische wending als ze worden aangevallen door een beer. Niet veel later worden ze wakker in een kleine gemeenschap die in het bos leeft. Het is een sekte waar de leden heilig geloven in de cirkel. Een gemeenschap die de duivel aanbidden en op het eerste oog het beste lijken voor te hebben met de vader en zijn kind. Maar de duistere bedoelingen worden alsmaar duidelijker en ontsnappen lijkt geen optie te zijn.

Recensie – Fowler heeft in de basis een interessant idee gecreëerd hoewel, het zeer onwaarschijnlijk is dat een gemeenschap onopgemerkt kan wonen in een bosrijk gebied. Nog onwaarschijnlijker is het feit dat de cirkel waar men over spreekt ook daadwerkelijk bestaat en de leden toegang geeft tot alternatieve werelden. Door de uitwerking van het toch wel ietwat warrige verhaal gaat de focus al snel verloren en als kijker moet je echt opletten wil je er nog een touw aan vast kunnen knopen.

Het acteerwerk is oké, maar niet bijzonder en door de gaten in het plot blijven veel vragen onbeantwoord. Het is wel lekker als je als kijker kan puzzelen, maar het moet wel ergens toe leiden. In het geval van Welcome to the Circle blijft het simpelweg te vaag om er echt iets van te kunnen maken. Daarnaast verloopt het verhaal zo traag dat de nodige spanning ontbreekt. Het wordt immers al snel duidelijk dat de sekteleden niet het beste voorhebben met hen nieuwe dorpsgenoten en wat resteert lijkt een eeuwige en vage zoektocht naar een manier om de cirkel te doorbreken.

1.5