Watchmen UC

Watchmen: The Ultimate Cut (2009) recensie

Watchmen UCVorige maand verscheen het nieuws dat de steengoede grafische roman verfilming Watchmen opnieuw uitgebracht zou worden op Blu-ray Disc. Ditmaal als The Ultimate Cut. Een versie die zowel de verlengde Director’s Cut van de film bevat, maar waarin ook de korte animatiefilm Tales of the Black Freighter is verwerkt. Als filmliefhebber en fan van de door Zack Snyder geregisseerde actiefilm werd ik dan ook razend enthousiast en deze week lag de Blu-ray Disc dan ook op de deurmat. Een mooi moment om opnieuw te genieten van een topper in het genre.

In de jaren ’80 staat de symbolische Doomsday Clock op 5 voor 12. Het einde van de mensheid is volgens velen nabij nu de relatie tussen de Verenigde Staten en de USSR verslechtert en er een dreiging van een kernoorlog heerst. Terwijl de toenemende criminaliteit zorgwekkend is en President Nixon de gemaskerde burgerwachters Watchmen verboden heeft. De moord op The Comedian (Jeffrey Dean Morgan) zorgt ervoor dat Rorschach (Jackie Earle Haley) een onderzoek start en tot de ontdekking komt dat iemand het heeft gemunt op de inmiddels gepensioneerde helden. Hoewel hij op weinig steun kan rekenen van zijn oud-collega’s Night Owl (Patrick Wilson) Silk Spectre (Malin Akerman) en Dr. Manhattan (Billy Crudup), doet hij er alles aan om de mysterieuze moordenaar te ontmaskeren.

Meer Watchmen
The Ultimate Cut van Watchmen duurt maar liefst 3 uur en 35 minuten. Dat is ruim 3 kwartier langer dan de originele bioscoopversie. Maar een lange zit is het allerminst. Een groot aantal scènes werden verlengd en de versie is in zijn geheel harder en explicieter. Iets dat ik zeker kan waarderen, maar nu ben ik ook een groot fan van Watchmen. Een mooie toevoeging is de korte animatiefilm Tales of the Black Freighter. Een stripboek dat door een personage in de film wordt gelezen en de kijker af en toe meeneemt in een wereld waarin een kapitein na een schipbreuk er alles aan doet om te overleven en terug te keren naar zijn gezin. Dat is in de kern ook het thema is waar Watchmen om draait. Derhalve is het een mooi aanvulling waarin Gerard Butler en Jared Harris te horen zijn.

Ongekend
Het is alweer 10 jaar geleden dat Watchmen in de bioscoop verscheen, maar het is tot op de dag van vandaag nog altijd één van mijn favorieten. Een fantastische film waarin er een goede balans is tussen het onderhoudende verhaal en de bombastische actiescènes. Die echt snoeihard zijn en op een haast betoverende wijze in beeld worden gebracht. Snyder’s kenmerk om veel met slow-motion te werken heerst ook in Watchmen dat de film net even iets specialer maakt en dan ook niet te vergelijken is met andere stripboek verfilmingen. Het is een klasse apart. Intelligent in elkaar gezet en zeer onderhoudend. Terwijl de soundtrack met songs van Nena, Simon & Garfunkel en Jimmy Hendrix eveneens geprezen mag worden. The Ultimate Cut is een meer dan welkome versie gebleken en ik heb genoten van zowel de kwaliteitsverbeteringen als het extra materiaal. Hoewel het dan wel jammer is dat er geen speciale editie van is gemaakt en dat er op het schijfje geen bonusmateriaal staat.

Waardering: 5 uit 5.