Watchmen (2019) recensie

In 2009 verscheen de actiefilm Watchmen in de bioscoop. In mijn ogen één van de beste films die ik ooit heb gezien. In de politiek geladen actiefilm van Zack Snyder zien we hoe immorele en getraumatiseerde burgers zich vermommen en als hen alter-ego’s de misdaad bestrijden. In een alternatieve wereld waarin de zogenaamde doomsday klok op 5 voor 12 staat en een nucleaire oorlog tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie onvermijdelijk lijkt. In de 9 afleveringen tellende miniserie uit 2019 gaat het verhaal verder, want het einde is nog steeds nabij.

Grafische roman

De kracht van Watchmen zit in het feit dat één verhaal is. Dat in 1986 en 1987 als grafische roman werd gepubliceerd en in 2009 werd verfilmd. Weliswaar met de nodige aanpassingen. Zo werden bepaalde personages achterwege gelaten en werd het einde aangepast. De miniserie pakt de draad op waar de grafische roman eindigt en het is dan ook belangrijk dat je deze gelezen hebt voordat je aan de serie begint. Alleen dan zul je de door Damon Lindelof bedachte serie volledig kunnen begrijpen.

Alternatieve tijdlijnen

Watchmen speelt zich zoals geschreven af in een alternatieve tijdlijn. De grafische roman brengt de gebeurtenissen in een alternatief 1985 in beeld terwijl de miniserie zich afspeelt in het heden. Waarin de politiemacht maskers draagt om hen identiteit te verbergen, een selectieve groep van oudgedienden zich verkleden als superhelden om de misdaad te bestrijden en er een nieuwe dreiging is in de vorm van de witte suprematisten genaamd de Seventh Kavalry. De focus ligt op Angela Abar (Regina King). Een politieagente die zich verkleed als superheldin Sister Night en de Seventh Kavalry tot een halt toe moet roepen.

Aansluiting

Watchmen vindt aansluiting bij de grafische roman door oude bekende te laten terugkeren. Jean Smart speelt de rol van de op leeftijd geraakte Laurie Blake. De FBI-agente die in de jaren ’80 nog als Silk Spectre de misdaad bestreed, maar tegenwoordig deel uitmaakt van een taskforce die zich bezighoudt in het arresteren van gemaskerde burgerwachten die het recht in eigen handen nemen. Maar de voormalige ‘Watchmen’ is niet de enige die terugkeert, want ook Adrian Veidt laat weer van zich horen. Een rol die meer dan uitstekend wordt ingevuld door routinier Jeremy Irons.

Politieke boodschap

In de jaren ’80 was een dreigende nucleaire oorlog en de politieke machtsspelen van overheidsfiguren een probleem dat door de bedenkers van de grafische roman werd gebruikt om Watchmen vorm te geven. Anno 2020 is racisme een serieus probleem dat in de miniserie wordt gebruikt om een boodschap op de kijker over te brengen. In dat opzicht is Watchmen meer dan een spektakelstuk waarin grof geweld, karakterontwikkelingen en de uitwerking van een goed verhaal hand in hand gaan.

Sterk vervolg

Watchmen is dan ook een sterk vervolg en de makers hebben zich overduidelijk laten inspireren door hoe Zack Snyder in 2009 de grafische roman heeft verfilmd. De stijl en de sfeer zijn haast identiek terwijl ook in de serie tijdsprongen naar zowel het verleden als het heden worden gemaakt om het verhaal te vertellen. En zoals we dat van HBO mogen verwachten zijn er kosten noch moeite gespaard om het publiek een kwaliteitsserie voor te schotelen. Met als enige nadeel dat je zonder voorkennis van de grafische roman uit de jaren ’80 hoogstwaarschijnlijk geen flauw idee hebt waar de serie over gaat.

Watchmen is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. De 9 afleveringen van circa 60 minuten zijn verdeeld over 3 discs terwijl de loze ruimte op de discs is opgevuld met uren aan interessant bonusmateriaal.

Waardering: 4.5 uit 5.