War of the Worlds (2005) recensie

War of the WorldsWat doe je als opeens de hel losbarst en buitenaardse wezens op Aarde neerdalen om de mensheid uit te roeien? Buitenaardse wezens hebben het maar zwaar, want ze worden in films meestal afgeschilderd als vijandige monsters die niets liever willen dan de wereld veroveren. In 1898 schreef de beroemde auteur H. George Wells al over een buitenaardse invasie en zijn verhaal werd dan ook al meerdere keren verteld in hoorspelen en films. In 2005 regisseerde Jurassic Park-regisseur Steven Spielberg War of the Worlds. Een Science Fiction film die eveneens gebaseerd is op dit beroemde verhaal.

De kijker volgt de alleenstaande vader Ray (Tom Cruise) en zijn kinderen Rachel (Dakota Fanning) en Robbie (Justin Chatwin) die van het één op het andere moment in het geweld belanden. Reusachtige driepoten die na een heftige bliksemstorm uit de grond komen vernietigen werkelijk alles en iedereen op hun pad. Ray en zijn kinderen proberen om te ontsnappen, maar dat is niet zo makkelijk als alle elektronica en auto’s niet meer werken. Toch weten zij aan het geweld te ontkomen, maar het wordt ook al snel duidelijk dat de gehele wereld oorlog voert tegen de buitenaardse dreiging.

War of the Worlds is enorm realistisch en dat is niet alleen te danken aan het uitstekende acteerwerk van Cruise, Fanning en Chatwin, maar ook aan de wijze waarop Spielberg het verhaal in beeld brengt. Als kijker kijk je continu over de schouder van Ray en zijn kinderen mee en je voelt gewoon de overlevingsdrang en de angst. Ook de prachtige speciale en visuele effecten dragen bij aan het realisme terwijl er weinig dode momenten zijn. Het tempo ligt dus hoog, maar dat doet verder geen afbreuk aan de uitdieping van de personages en de uitwerking van het wereldberoemde verhaal.

Derhalve is War of the Worlds een uitstekende film als je het aan mij vraagt. Ik weet nog goed dat ik na de eerste keer zo nu en dan een blik achterom worp om te kijken of ik niet achtervolgd werd door één of ander bloeddorstig wezen. Daarnaast ben ik (nog steeds) erg onder de indruk van de speciale effecten en de prachtige soundtrack waar Spielberg’s vaste componist John Williams verantwoordelijk voor is. Het is dan ook een film die je lang bijblijft. Ondanks dat ik wel van mening ben dat het einde van War of the Worlds wel heel erg simpel in elkaar is gezet.