War Dogs

War Dogs (2016) Blu-ray Disc recensie

Regisseur Todd Phillips heeft met de drie delen van The Hangover wel bewezen dat hij vermakelijke en komische films kan maken, maar een op waargebeurde feiten gebaseerde actiekomedie over twee beruchte wapenhandelaars is toch wel even iets anders dan een verhaaltje over een aantal dronken vrienden die na een black-out de afgelopen nacht proberen te reconstrueren. Toch is War Dogs een zeer onderhoudende film geworden, waarin er zowel ruimte is voor het drama als voor de komische fragmenten.

De film is gebaseerd op het artikel “Arms and the Dudes” dat Guy Lawson schreef voor de Rolling Stone. Het is wellicht het meest bizarre verhaal dat zich ooit in de wereld van de wapenhandel heeft afgespeeld. De piepjonge ondernemers en wapenhandelaars Efraim Diveroli (Jonah Hill) en David Packouz (Miles Teller) uit Miami krijgen de kans om kleinere contracten met de Amerikaanse overheid binnen te slepen. Maar hun succes brengt hen al snel in een wereld waar miljoenencontracten en megadeals gepaard gaan met duistere praktijken en handelen met louche figuren.

War Dogs is dan ook een typisch verhaal over honger naar geld. De ooit zo onschuldige David Packouz werd door zijn maatje van de middelbare school meegezogen in een wereld waar goed en fout niet langer meer bestaan zolang de miljoenen blijven binnenstromen. Maar de deal die ze ver boven het hoofd groeit brengt hen in grote problemen. Niet alleen in Afghanistan waar de deal met het Amerikaanse leger in de soep lijkt te lopen, maar ook in de Verenigde Staten als de twee heren verdacht worden van fraude.

Het verhaal is spannend, maar ook komisch. Het handelen van de twee onervaren knulletjes zorgen voor leuke fragmenten terwijl de spanning voortkomt uit het feit dat zij op ieder moment zowel geliquideerd als gearresteerd kunnen worden. Jonah Hill speelt de rol van de arrogante miljonair Efraim Diveroli fenomenaal terwijl ook Miles Teller als diens compagnon David Packouz een zeer overtuigende rol neerzet. Zelfs Bradley Cooper weet in de korte tijd die hij krijgt een memorabel personage neer te zetten in de persoon van dé wapenhandelaar onder de wapenhandelaars Henry Girard.

Todd Phillips levert met War Dogs dus een goede film af. Interessant, spannend en komisch en die werkelijk geen seconde verveelt. De tijdsprongen in het verhaal worden prima opgelost met voice-overs van Miles Teller die de kijker aan het begin van ieder hoofdstuk even bijpraat over wat er gaande is. War Dogs is vanaf 21 december verkrijgbaar op een zeer nette Blu-ray Disc die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat. Het bonusmateriaal bestaat uit een 8 minuten durende special ‘General Phillips: Boots on the Ground’ waarin we zien hoe de regisseur en scenarist samen met zijn team het Rolling Stone-artikel heeft omgezet naar een film, een 10 minuten durende special ‘Access Granted’ waarin de echte David Packouz zijn verhaal vertelt en de 2 minuten durende geanimeerde muziekvideo ‘Pentagon Pie’ over de wapenhandel.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Een gedachte over “War Dogs (2016) Blu-ray Disc recensie

1. Dat lachje van Hill was fantastisch. De film als geheel was goed, maar heb ‘m uiteindelijk iets lager gescoord, voornamelijk door de toon die niet altijd hetzelfde was.