Voyagers

Voyagers (2021) recensie

VoyagersRegisseur Neil Burger heeft een aantal interessante titels achter zijn naam staan. Zoals de thriller The Illusionist met Edward Norton, de actie-thriller Limitless en natuurlijk de fantasyfilm Divergent! In de afgelopen week verscheen de Science Fiction-thriller Voyager op Amazon Video Prime. Eveneens door Neil Burger geregisseerd en een film met een futuristisch tintje. Of de film de moeite waard is lees je in mijn recensie.

Samenvatting van het verhaal – De Aarde is niet langer meer bewoonbaar en om de mensheid te redden wordt er een missie op poten gezet om voor de mensheid een nieuwe en bewoonbare planeet te vinden. Op een reusachtig ruimteschip worden mensen gekweekt en opgevoed zodat hen nageslacht de nieuwe bewoonbare planeet kunnen koloniseren. Onder leiding van commandant Richard (Colin Farrell) worden de inmiddels volwassen tieners begeleidt, maar het gaat gruwelijk mis als hij door een ongeval om het leven komt en de tieners alleen nog elkaar hebben om de missie te volbrengen.

Recensie – In Voyager staan thema’s zoals seksualiteit, afgunst, jaloezie en vriendschap centraal. Na het overlijden van de commandant staan ze er in hun eentje voor. Waar de één de missie wilt volbrengen, wilt de ander het moment aangrijpen om niet alleen de leiding over te nemen, maar ook om zijn lusten te botvieren op een medepassagier. Fionn Whitehead speelt de rol van de jaloerse Zac uitstekend. Zac is een maniakaal personage en de schurk in het verhaal. Die niet alleen leugens verspreidt om de macht te kunnen grijpen, maar ook de missie in gevaar brengt. Terwijl hij het niet kan verkroppen dat de medische officier Sela (Lily-Rose Depp) is gevallen voor de nieuwe commandant Christopher (Tye Sheridan).

Ook Tye Sheridan en Johnny Depp’s dochter Lily-Rose spelen de rollen van Christopher en Sela prima terwijl de groepen van tieners recht tegenover elkaar komen te staan en de sfeer aan boord het ruimtevaartuig steeds grimmiger wordt. Zinloos geweld en een ware klopjacht ontbreken dan ook niet in de futuristische thriller die zeker de moeite waard is om eens aan te klikken. Het verhaal steekt leuk in elkaar, er is spanning aanwezig en er is zelfs een beetje ruimte voor romantiek. Mocht je je hebben vermaakt met Divergent, dan is Voyagers zeker verplicht kijkvoer.

3