Virus

Virus (1999) recensie

VirusAan het einde van de vorige eeuw, in het jaar 1999, regisseerde John Bruno de actie-/horrorfilm Virus. Dat het bij één film bleef voor de debutant is niet zo vreemd. Want Virus is een abominabele film. Die niet alleen door de critici met de grond gelijk werd gemaakt, maar ook door hoofdrolspeelster Jamie Lee Curtis werd bestempeld als de slechtste film waar ze een rol in heeft gespeeld.

In Virus draait het verhaal rondom een mysterie aan boord een Russisch schip. Dat een drijvend onderzoekscentrum is en de bemanningsleden van de sleepboot onderzoeken het verlaten vaartuig als zij getroffen raken door een storm en in het oog van de oorkaan belanden. Maar eenmaal aan boord het spookschip ontdekken zij dat er een buitenaardse entiteit aanwezig is, die tot overmaat van ramp kwade bedoelingen heeft.

Zoals eerder geschreven speelt Jamie Lee Curtis de hoofdrol in deze mengelmoes van actie, horror en Science Fiction en ze wordt gezelschap gehouden door Donald Sutherland en William Baldwin. Nu is laatstgenoemde al geen beste acteur, maar iedereen acteert ronduit slecht in de film. Waarschijnlijk te wijten aan een gebrek aan sturing door de onervaren filmmaker. Zelfs Jamie Lee Curtis kan geen stempel drukken op de rol die ze speelt. Maar het acteerwerk is bij lange na niet het enige dat slecht is in Virus.

Slechte visuele effecten en een gebrek aan een goed verhaal, zijn de andere manco’s waar Virus mee te kampen heeft. Hoewel, de make-up effecten dan wel weer aardig zijn, maar dat is lang niet genoeg om een film overeind te houden. Hoewel het podium goed genoeg is om een beklemmende en bij vlagen spectaculaire horrorfilm te laten afspelen is al eerder gedaan in succesvolle films zoals Sphere en Event Horizon, maar Virus slaat op alle vlakken de plank compleet mis. Een film die ik met een gerust hart kan bestempelen als een wanproduct.

0.5