VFW

VFW (2019) recensie

VFW
Snoeiharde actiefilms. Waarin buitensporig geweld en het bloedvergieten hand in hand gaan. Vooral in de jaren ’80 en ’90 konden filmliefhebbers genieten van actiefilms waarin de ledematen in het rondvliegen en personages op een gruwelijke wijze aan hun einde komen. Regisseur Joe Begos, die in de regel expliciete beelden van grofgeweld niet schuwt, zag zijn kans schoon om het genre te verrijken met een gewelddadige en uiterst bloederige actiefilm en hij nam in 2019 plaats in de regiestoel om de productie VFW in goede banen te leiden. En het resultaat mag er zijn.

In VFW is de wereld niet langer meer een vredige plek. Door de opkomst van de nieuwe harddrug Hype transformeren gebruikers in hersenloze en gewelddadige individuen, die er alles aan doen om een fix te scoren. Wanneer de jonge Lizard (Sierra McCormick) het doelwit wordt van de agressieve gebruikers, verschuilt ze zich in de bar van Fred (Stephen Lang). Een plek waar oorlogsveteranen hun trauma’s kunnen wegdrinken. Maar de veteranen nemen hun verantwoordelijkheid wanneer het jonge meisje hulp nodig heeft. Met als gevolg dat ze oog in oog komen te staan met de moordende menigte en een maniakale drugsbaron. Die er alles aan doet om Lizard te grazen te nemen.

Door de bloederige confrontaties is VFW nu niet bepaald een film voor tere zieltjes. Het gaat er stevig aan toe en expliciete beelden van het grofgeweld worden niet geschuwd. Schedels worden vakkundig ingetrapt terwijl de ledematen in het rondvliegen. De make-up effecten en de special effects zijn van een goede kwaliteit en het oogt allemaal heel realistisch. De korte momenten waarin de personages met elkaar in gesprek gaan en een plan bedenken om de belagers tot een halt toe te roepen, zijn de ademruimtes die de kijker soms nodig heeft om even bij te komen. Hoewel, dat vaak van korte duur is. Het tempo ligt namelijk hoog.

Wat VFW bijzonder maakt is de uiteenlopende cast. Met bekende namen zoals Stephen Lang, William Sadler en Fred Williamson. Veteranen in de filmwereld en veteranen in de film. Een groep van doortastende ex-soldaten. Die het niet pikken dat de menigte Lizard opjaagt, maar ook de bar aanvalt. Door het flinterdunne verhaal en een beperkt aantal dialogen, is acteren niet echt een noodzaak. De heren hoeven namelijk alleen maar stoer over te komen en zo nu en dan een agressief hoofd te trekken. En dat doen ze dan ook uitstekend in deze vermakelijke doch overdreven actiefilm.

3