Verschrikkelijke Ikke 3 (2017) recensie

Verschrikkelijke Ikke 3Inmiddels is het alweer 7 jaar geleden dat het publiek voor het eerst kennis maakte met de grappige schurk Gru en zijn leger van goedlachse brabbelende Minions. Verschrikkelijke Ikke is een leuke familiefilm waarin er een goede balans is tussen de hilarische scènes waarin vooral de Minions een hoofdrol opeisen, en de actiemomenten. Een vervolg op Verschrikkelijke Ikke en de spin-off Minions later, is het nu tijd voor alweer het derde deel in de franchise. Een deel dat helaas niet zo goed is als de voorgaande films.

’s Werelds meest gevreesde schurk Gru (Steve Carell) is inmiddels een brave vader van 3 meiden en een geheime agent voor de AVL. De schurk Balthazar Bratt (Trey Parker), die een obsessie heeft voor songs uit de jaren ’80 en bubblegum kauwgom, is zijn nieuwe tegenstander. Als Gru er niet in slaagt om de boef in de kraag te vatten, wordt hij samen met zijn liefje Lucy (Kristen Wiig) ontslagen. Hij heeft niets meer te doen en zelfs zijn trouwe Minions, die weer smachten naar het uitvoeren van Gru’s snode plannen, keren hem de rug toe.

Terwijl de gele rakkers op eigen avontuur gaan, komt Gru tot de ontdekking dat hij een tweelingbroer heeft. Gru. Een rijke stinkerd en veehouder die in werkelijkheid een schurk is! Dat kweekt al snel een band tussen de twee broers die uiteindelijk oog in oog komen te staan met Balthazar Bratt. En dat gaat gepaard met een aantal grappige momenten die helaas inferieur zijn aan de voorgaande avonturen van Gru. Het voelt dan ook aan alsof de makers de nodige inspiratie misten om van het derde deel een waardige opvolger te maken.

Zelfs de Minions, die bizar weinig schermtijd kregen, weten Verschrikkelijke Ikke 3 niet tot een geweldige animatiefilm te maken. De humor komt grotendeels voort uit de dansende 80’s super freak Balthazar Bratt en dat is simpelweg niet genoeg. Gru en Dru zijn niet interessant genoeg en het verhaal is te voorspelbaar. Dan mogen de animaties opnieuw dik op orde zijn, een geslaagd derde deel is Verschrikkelijke Ikke 3 allerminst. De door Kyle Balda, Pierre Coffin en Eric Guillon geregisseerde animatiefilm is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extra’s bevat.

Score: 6,0

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.