Verónica (2017) recensie

VerónicaHet oproepen van geesten is niet iets om mee te sollen. In veel films staan de zogenaamde séances centraal. Soms gebaseerd op waargebeurde feiten en vaak aangedikt om een interessante horrorfilm te creëren. Sinds vandaag staat op streamingdienst Netflix de Spaanse horrorfilm Verónica die volgens de omschrijving gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Een jong tienermeisje krijgt vreemde symptomen nadat zij samen met vriendinnen een glaasje heeft gedraaid. En dat terwijl de paranormale activiteiten in het huis van Verónica (Sandra Escacena) toenemen.

Regisseur Paco Plaza weet de spanning goed op te bouwen. In de openingsfase zien we hoe Vero samen met haar vriendinnetjes een séance houden terwijl er een zonsverduistering gaande is. Vanaf dat moment zien we hoe zij langzaam maar zeker het doelwit wordt van een kwaadaardige entiteit naarmate zij vreemde symptomen krijgt en de onverklaarbare gebeurtenissen in haar huis toenemen. De spanning is voelbaar hoewel het nooit angstaanjagend wordt. De zogenaamde jump scares blijven tot een minimum beperkt terwijl de geestverschijningen nauwelijks indruk maken.

Desalniettemin zijn de special en make-up effects niet onaardig, maar om zenuwslopende genregenoten zoals The Exorcist en Paranormal Activity te kunnen verslaan moet je als filmmaker toch iets meer uit de kast trekken. Ik verloor dan ook op een aantal momenten de aandacht terwijl dat niets zegt over het goede acteerwerk van de jonge Sandra Escacena. Zij speelt de rol van de hulpeloze tiener uitstekend, maar door de gaten in het verhaal en het gebrek aan huiveringwekkende momenten slaagt Verónica niet als een topper in zijn soort. Hoewel de originele beelden van het politieonderzoek aan het einde van de film dan wel weer een aantal rillingen bezorgen.