Venom_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

Venom (2018) recensie

Venom_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedDe fans hebben er eventjes op moeten wachten, maar vanavond was dan eindelijk het moment aangebroken dat de actiefilm Venom in première ging. Sinds Spider-Man 3 werd er al gesproken over een spin-off van het angstaanjagende doch komische personage dat sinds 1988 één van grootste vijanden van de Marvel superheld is. Aan Tom Hardy de eer om in de huid te kruipen van journalist Eddie Brock en diens alter ego dat met een flinke dosis humor, een ongekende honger en brute kracht dood en verderf zaait en het leven van zijn gastheer behoorlijk zuur maakt.

Tom Hardy speelt de dubbelrol uitstekend. Zowel als de ietwat ongelukkige Eddie Brock dan als de gevatte Venom komt hij goed uit de verf. De scènes waarin hij in discussie gaat met de hongerige Venom en de buitenaardse symbioot in de toom probeert te houden zijn geestig en zeer vermakelijk. De komische momenten met gitzwarte humor gaan gepaard met spannende en spectaculaire momenten waarin vooral de CGI-animaties de positieve aandacht opeisen. Met de grootste zorgvuldigheid zijn de kleurrijke personages en sensationele gevechten op het zilveren scherm getoverd.

Venom is dan ook een vlotte film, maar dat neemt niet weg dat de makers ook veel aandacht aan het verhaal hebben besteed. De onwetende filmkijker zal wellicht wat vraagtekens hebben over Brock en het gedrocht dat al jaren in de comics het leven van Spider-Man zuur maakt, maar er wordt voldoende tekst en uitleg gegeven om deze kijkers niet geheel in het ongewisse te laten. Terwijl de fans die iets beter bekend zijn met de achtergrond van Venom niet al te lang hoeven te wachten totdat het imponerende personage zijn glimmende en messcherpe tanden laat zien. Hoewel deze fans wellicht wel de prangende vraag hebben of Venom geabsorbeerd zal worden in het bestaande Marvel Cinematic Universe.

Er zijn wat aanwijzingen dat Venom wellicht ooit oog in oog komt te staan met Tom Holland’s Spider-Man. Maar regisseur Ruben Fleischer laat de kijker toch flink gissen naar het vervolg dat er gezien de tweedelige end credits ongetwijfeld gaat komen. Als de kwaliteit van dit deel geëvenaard kan worden is deze meer dan welkom, maar de tijd zal het leren. Ergens is het ook jammer dat het populaire personage niet even door het beeld slingert om onze vermoedens te bevestigen, maar ik heb er ook wel respect voor dat de makers Venom als een losstaand project behandelen. Het is de geslaagde actiefilm wellicht ten goede gekomen, want een onnodige vergelijking met het toch wel superieure Spider-Man: Homecoming had wellicht voor wat teleurstelling gezorgd.

Met dank aan Universal Pictures voor de uitnodiging voor de première bij Pathé Arena.

2 (4 votes)