Venom (2018) recensie

Venom_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedDe liefhebbers van de Spider-Man stripboeken en de films keken reikhalzend uit naar de actiefilm Venom. Waarin de buitenaardse symbioot met zijn imponerende verschijning en gevatte opmerkingen zich van zijn beste kant laat zien. Sinds de release van Spider-Man 3 werd er al druk gespeculeerd over de spin-off waarin één van Spider-Man’s vijanden een hoofdrol zou opeisen. Vorig jaar werd de spin-off dan eindelijk werkelijkheid. En na een succesvolle run in de bioscoop, verschijnt Venom vandaag op een kwalitatief goede Blu-ray Disc.

Na een akkefietje in New York vertrekt journalist Eddie Brock (Tom Hardy) naar San Francisco waar hij samenwoont met zijn verloofde Anne (Michelle Williams) en succes heeft met zijn show The Brock Report. Wanneer hij multimiljardair en ruimteverkenner Carlton Drake (Riz Ahmed) probeert te ontmaskeren, verliest hij zowel zijn baan als zijn aanstaande bruid. Eddie zit aan de afgrond hoewel dat niet het ergste is wat de nieuwsgierige reporter overkomt. Als hij geïnfecteerd raakt door een bloeddorstige buitenaardse parasiet zijn de rapen pas echt gaar. Maar het verschaft Eddie ook de mogelijkheid om zaken op orde te stellen.

Standalone
Hoewel Venom zijn bekendheid verwierf met zijn optredens in de Spider-Man comics en films, heeft de film van regisseur Ruben Fleischer weinig van doen met het Spider-Man universum. Op een aantal subtiele verwijzigingen na staat de film volledig op zichzelf en zijn zowel Eddie Brock als diens moordlustige alter-ego Venom personages die veel sympathie oproepen. Mede te danken aan de wijze waarop Tom Hardy de dubbelrol invult. Met zijn gevatte opmerkingen en doortastende handelen is Venom een komisch doch bruut personage terwijl Eddie’s gekibbel met Venom vaak hilarisch zijn.

Spektakel
Hoewel de makers veel aandacht hebben gespendeerd aan het verhaal en de karakterontwikkelingen, zit Venom vol actiemomenten. Die prima ondersteunt worden door verbluffende CGI-animaties. Het is dan ook een vlotte actiefilm waarin bloederige scènes niet worden geschuwd. Hoewel de makers netjes binnen de lijntjes blijven en het niet te luguber hebben gemaakt. Wellicht is het een gemiste kans om de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc niet te voorzien van een iets smerigere Director’s Cut, maar ook na de tweede kijkbeurt mag ik schrijven dat ik opnieuw genoten heb.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4