Valkyrie (2008) recensie

ValkyrieEen oorlogsfilm over Duitse officieren en hun plannen om Adolf Hitler af te zetten, maar waarin alleen maar Engels gesproken wordt. Even was daar mijn angst dat het de geloofwaardigheid van Valkyrie niet ten goede zou komen. Evenals het feit dat deze officieren door bekende Britse en Amerikaanse acteurs, zoals Tom Cruise, Tom Wilkinson, Bill Nighy en Kenneth Branagh, gespeeld worden. Maar regisseur Bryan Singer vliegt het slim aan door het monoloog van Kolonel Stauffenberg in het Duits te starten en het langzaam te laten overvloeien in het Engels. Een slimme truc die werkt.

Valkyrie slaat op Operation Walküre. Hitler’s ingenieuze plan om zijn regering te beschermen wanneer de geallieerden trachten Berlijn in te nemen. Maar ten tijde van de Tweede Wereldoorlog werd de operatie gebruikt om Hitler en zijn trouwe volgelingen af te zetten. Kolonel Stauffenberg (Tom Cruise) wordt door het Duitse verzet gerekruteerd om samen met belangrijke Duitse officieren een plan te bedenken om de dictator af te zetten en om Duitsland van de ondergang te redden. Met als gevolg een haast onuitvoerbare militaire operatie die bij het mislukken zware consequenties heeft voor Stauffenberg en zijn volgelingen.

In een spannende en op waarheden gebaseerde oorlogsfilm, weet Bryan Singer samen met zijn sterrencast een zeer onderhoudende en indrukwekkende film te creëren. De laatste poging van het Duitse verzet om de krankzinnige dictator en zijn volgers af te zetten voordat de geallieerden arriveren in Berlijn. De overtuigende decors en kostuums, de mooie special effects en het zeer overtuigende acteerwerk, maken Valkyrie één van de betere oorlogsfilms van de afgelopen jaren. Vooral Tom Cruise verrast in positieve zin door zeer overtuigend de rol van de doortastende Kolonel Stauffenberg te spelen.

Maar ook Tom Wilkinson, Billy Nighy en Kenneth Branagh overtuigen in hun rollen terwijl zij ondersteunt worden door grote namen zoals Thomas Kretschmann, Terence Stamp en Kevin McNally. Er is zelfs ruimte voor Nederlands glorie in de personen van Carice van Houten en Halina Reijn die de rollen van Stauffenberg’s vrouw en assistente spelen. Zoals gezegd een sterrencast, wat zeker niet het enige pluspunt is van Valkyrie. Met een speelduur van ruim twee uur verveelt deze geen seconde en zit je als kijker aan de buis gekluisterd. Ondanks dat de kenners van het beroemde verhaal wel zullen weten hoe de film gaat aflopen.

4