Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) recensie

Valerian and the City of a Thousand Planets
Gisterenavond draaide Cinemec Utrecht op het dak van het pand het Science Fiction spektakel Valerian and the City of a Thousand Planets. Een zogenaamde rooftop voorstelling waar ik enorm nieuwsgierig naar was. Voor mij dus twee vliegen in een klap, want ik keek ook enorm uit naar de film van de Franse filmmaker Luc Besson. De regisseur regisseerde al eerder The Fifth Element, een van mijn favorieten in het genre en daarom waren mijn verwachtingen ook hooggespannen. Niet dat ik zozeer zat te wachten op een herhaling van het komische spektakelstuk met Bruce Willis in de hoofdrol, maar ik hoopte wel op een genot voor het oog en dat is het zeker!

Vanaf de eerste minuten is het al duidelijk dat Valerian and the City of a Thousand Planets een visueel hoogstandje is. Met verbluffende CGI-animaties word je als kijker in een betoverende wereld gezogen waar maar liefst 200 verschillende rassen, geavanceerde technologieën, vreemde ruimtevaartuigen en de futuristische stad Alpha voor het kijkplezier zorgen. In deze wereld zijn het acteur Dane DeHaan en actrice Cara Delevingne die als de Special Agents Valerian en Laureline de opdracht krijgen om het universum te redden als een ongeïdentificeerd ras dreigt dit te vernietigen.

In alle eerlijkheid stelt het verhaal weinig voor en tijdens de eerste helft van Valerian and the City of a Thousand Planets vraag ik mezelf af waar het over gaat. De actiescènes worden in een rap tempo op de kijker afgevuurd en dat is prettig. Zo is er weinig ruimte om na te denken over het slappe verhaal terwijl het ieder moment genieten is van een spectaculaire achtervolging of een encounter met een vreemd buitenaards ras. Dat gepaard gaat met de eerder genoemde en weergaloze CGI-animaties en een beetje humor. In de tweede helft van de film vallen de puzzelstukjes al snel op hun plaats en het wordt duidelijk dat er wel een bepaalde logica aanwezig is.

Zowel DeHaan als Delevingne spelen de rollen van de agenten prima hoewel de romance tussen de twee personages niet helemaal lekker uit de verf komt. Het voelt een beetje geforceerd aan. Daarentegen is Clive Owen een perfecte keuze om de rol van de meedogenloze Filitt te spelen terwijl Rihanna zich in haar korte speeltijd laat gelden als een bijzonder buitenaardse performer die werkelijk in alles en iedereen kan veranderen. Het zijn de momenten die de door Besson geregisseerde Science Fiction film extra leuk maken hoewel de potentiële zomerhit het grotendeels moet hebben van de special en visual effects.

3 thoughts to “Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) recensie”

1. Fijn om een recensie te lezen die wel recht doet aan deze geweldige fantasierijke film.

Besson heeft zelf een probleem veroorzaakt door in het begin van de film geen goede introductie van het verhaal te bieden. Het verhaal is gebaseerd op de bijzonder fraaie, en vooral in Frankrijk zeer succesvolle, strip reeks, waarvan de eerste in 1967 verscheen. Deze strip is duidelijk ook doorgedrongen tot George Lucas, want Star Wars bevat veel “geleend” materiaal, zoals Darth Vader (….).

Afijn, als je de strip hebt gelezen (voordat je naar de bioscoop gaat …), dan wacht je een zeer aangename 2 uur. Ken je de strip niet, dan zou het kunnen gebeuren dat je niet volledig begrijpt wat er allemaal voorbij komt en je daardoor (helaas) de film niet kunt waarderen.

Tip: Lees dus vooral eerst de strip (eerste 1-5 albums); b.v. via Yieha.be.

2. Een film waar ik gemengde gevoelens over heb. Visueel is het spectaculair, maar vond de hoofdrolspelers niet helemaal passen in hun rollen. Rihanna had er wat mij betreft ook niet in hoeven te zitten. Uiteindelijk wel positief over de film, maar hij wist me niet compleet te overtuigen.