Vaiana

Vaiana (2016) Blu-ray Disc recensie

Slechts 8 maanden na de release van de uiterst vermakelijke animatiefilm Zootropolis brengt Walt Disney Animation Studios de computeranimatie Vaiana uit. Hoewel ik altijd al een liefhebber van de films van Disney ben geweest, was ik toch een beetje sceptisch over de door John Musker en Ron Clements geregisseerde film. En dat terwijl ik enorm genoten heb van Zootropolis en films zoals Aladdin en The Great Mouse Detective die de heren eerder hebben gemaakt.

Na het zien van Vaiana kan ik concluderen dat mijn twijfels onterecht waren, want het is een sfeervolle en muzikale animatiefilm waarin er met veel muziek en dans een verhaal wordt verteld. Dat verhaal gaat over de jonge Vaiana (Auli’i Cravalho), de dochter van het stamhoofd die altijd al door de zee werd aangetrokken, maar haar belangrijke taak als aankomend stamhoofd moet vervullen. Maar als er gevaar dreigt voor haar dorp heeft ze geen andere keuze dan de woeste zee te trotseren om de halfgod Maui (Dawyne Johnson) op te sporen. Alleen met zijn hulp kan Vaiana het gevaar trotseren en haar volk redden.

Maui is een kleurrijk en hilarisch personage en de ontmoeting met de ietwat serieuze en standvastige Vaiana gaat dan ook niet zonder slag of stoot. Toch gaan ze samen het avontuur tegemoet om de gevaren van de zee te trotseren en dat leveren zowel spannende als vrolijke en hilarische momenten op die Vaiana niet alleen een gevarieerde, maar ook een uiterst vermakelijke Disney-film maken. Op sommige momenten is zelfs dat magische doch lastig te omschrijven Disney-sfeertje aanwezig en ik vind dat persoonlijk wel een enorm pluspunt.

Vaiana blinkt eveneens uit in de prachtige computeranimaties die zeker niet ondergeschikt zijn aan die van de collega’s van de Disney Pixar studio. De structuur van de zee, de bewegingen en levendigheid van de uiteenlopende personages verdienen dan ook een enorm compliment. Vanaf 5 april is de animatiefilm verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in DTS-HD HR 7.1 te beluisteren is. In het Engels weliswaar. De liefhebbers van de Nederlands en Vlaams gesproken versie moeten genoegen nemen met DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 geluidssporen.

De overgebleven ruimte op de schijf is prima opgevuld met interessante extra’s zoals de korte film ‘Inner Workings’, de Maui mini-movie ‘Gone Fishing’, de 31 minuten durende special ‘Voice of the Islands’, interviews met de cast en crew, de 5 minuten durende special ‘Island fashion’ over de geanimeerde kostuums, de special ‘The Elements of’ waarin men meer uitleg geeft over hoe de wereld en de personages tot stand zijn gekomen en een 12 minuten durende special ‘They Know The Way: Making the music of Vaiana’ waarin men meer uiteg geeft over hoe de soundtrack tot stand is gekomen. De extra’s worden gecompleteerd door het extra liedje ‘Warrior Face’, easter eggs, de muziekvideo ‘How far I’ll go’ van Alessia Cara, audiocommentaar en maar liefst 7 verwijderde scènes.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Een gedachte over “Vaiana (2016) Blu-ray Disc recensie