Us (2019) recensie

US_INTL_DGTL_1_SHT_NED.inddAanstaande donderdag gaat Us in première. De nieuwe horror/thriller van scenarist en regisseur Jordan Peele die twee jaar geleden de spannende horrorfilm Get Out creëerde. Toen de film werd aangekondigd was ik gelijk nieuwsgierig naar zijn nieuwe film, maar na de eerste trailer kon ik niet wachten om Us te kijken. Met hoge verwachtingen en met dank aan Universal Pictures Benelux ging ik vanavond naar de Pathé ArenA voor de speciale voorvertoning van wellicht één van de spannendste horrorfilms van de afgelopen jaren.

De familie Wilson is een normaal gezin. Adelaide (Lupita Nyong’o) en Gabe (Wilson Duke) zijn zorgzame ouders terwijl hun kinderen Zora (Shahadi Wright Joseph) en Jason (Evan Alex) eigenzinnig en soms opstandig zijn. Hun rustige leventje wordt echter bruut verstoord als er plotseling een gezin op de oprit staat. Nietsvermoedend gaat Gabe naar buiten om de bezoekers te verzoeken om zijn grond te verlaten, maar hij komt al snel tot de ontdekking dat het gezin hun dubbelgangers zijn en kwade bedoelingen heeft.

Dubbelrollen
Chapeau voor de hoofdrolspelers die de dubbelrollen van het gezin en hun kwaadaardige dubbelgangers spelen. Het acteerwerk is overtuigend en dat zorgt er wel voor dat je in het verhaal wordt meegezogen. Dat het tempo hoog ligt en het niet lang duurt totdat de ellende losbarst zorgt eveneens voor veel kijkplezier. Waar Get Out bij vlagen last had van ietwat saaie momenten ligt in Us de focus volledig op de spanning. Spannend is de film dan ook zeker hoewel het dan weer te mild is om deze te bestempelen als een horrorfilm.

De boodschap
Ook het verhaal steekt goed in elkaar en de interessante plotwending komt als een donderslag bij heldere hemel. Ik zag het niet aankomen. Op dat moment begint dan ook het puzzelen, want je wilt weten wat er aan de hand is. Peele heeft geen enkele intentie om het publiek wijzer te maken dan het al is en hij laat veel zaken open voor vrije interpretatie. De één vindt dat prettig, maar de ander stoort zich er vreselijk aan. Ik vind het wel leuk om met mezelf te brainstormen over de gang van zaken en wellicht wijd ik daar nog een keer een artikeltje aan. Voor nu houd ik de kaken stijf op elkaar en ik kan alleen maar schrijven dat Us een bezoekje meer dan waard is als je een spannende mindfuck kunt waarderen.

3.5