Unsane_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reserved-jpg

Unsane (2018) recensie

Unsane_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reserved-jpgAls liefhebber van de films van Steven Soderbergh was ik erg nieuwsgierig naar zijn eerste horror/thriller Unsane. Een interessante film die in zijn geheel met een iPhone 7 Plus en in 10 dagen opgenomen is. Het is speculeren waarom een filmmaker ervoor kiest om een film met een smartphone op te nemen, maar het is naar mijn mening wel het bewijs dat er met weinig middelen en een klein budget een goede film gemaakt kan worden. Unsane is daar het bewijs van.

Het verhaal is simpel doch treffend. We volgen de jonge Sawyer (Claire Foy) die na een consult bij de psycholoog tegen haar wil in opgenomen wordt in een psychiatrische inrichting. Terwijl zij er alles aan doet om de verplegers en dokters ervan te overtuigen dat zij er niet thuishoort, beginnen haar waanideeën een eigen leven te leiden. Ze raakt er steeds meer van overtuigd dat een gevaarlijke stalker uit haar vorige woonplaats haar gevolgd is en een baan in de inrichting heeft weten te bemachtigen.

Met goed acteerwerk weet de Contagion-regisseur de interesse van het publiek vast te houden. Je bent toch benieuwd naar wie Sawyer daadwerkelijk is en hoe haar relatie met een aantal medepatiënten zoals Nate (Jay Pharoah) en Violet (Juno Temple) zich ontwikkelt. En de grote vraag is er natuurlijk of Sawyer ze daadwerkelijk ziet vliegen of dat er toch iets meer aan de hand is. Uiteraard volgt hier in de slotfase een uitgebreid antwoord op hoewel de beetje oplettende kijker er geen moeite mee heeft om al snel te doorgronden hoe de vork in de steel zit.

Unsane is dan ook een pakkende horror/thriller die naar mijn mening wel iets meer bloed en gore had mogen hebben om als horror bestempeld te mogen worden, maar als spannende thriller slaagt Soderbergh’s meest recente film met vlag en wimpel. Ik ben dan ook blij dat de filmmaker van Ocean’s 11, Out of Sight en Side Effects heeft besloten om zijn pensioenplannen voorlopig in de ijskast te stoppen en ik ben benieuwd wat het volgende project van hem gaat worden. Unsane is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met interessant bonusmateriaal gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan 20th Century Fox en Team Lewis Nederland voor het Blu-ray recensie-exemplaar.