Unhinged

Unhinged (2020) recensie

UnhingedIk word soms gek van mensen in het verkeer. Automobilisten die niet opletten of append achter het stuur zitten of op de linker rijbaan blijven hangen en bij groen licht blijven stilstaan. Ik geef het toe dat ik wel eens meer dan eens de claxon heb gebruikt, maar na het zien van Unhinged zal ik daar toch wel iets verstandiger mee omgaan in de toekomst. Want je weet immers nooit in welke staat de mede-automobilist verkeerd en voordat je het weet heb je een maniak achter je aanzitten.

Het gaat Rachel (Caren Pistorius) niet echt voor de wind. Ze licht in scheiding terwijl ze onderdak biedt aan haar broer en zijn vriendin. De rekeningen stapelen zich op en tot overmaat van ramp wordt ze ontslagen als ze te laat is voor een afspraak met haar belangrijkste cliënt. Maar dat is lang niet alles waar ze zich zorgen om moet maken. Als ze zich op een willekeurige ochtend heeft verslapen en haast maakt om haar zoontje naar school te brengen, komt ze een mede-automobilist tegen die voor het groene stoplicht weigert op te trekken. Vol met frustraties gebruikt ze haar claxon, maar daar is de man achter het stuur niet van gediend. Met als gevolg dat Rachel het doelwit wordt van de maniakale bestuurder. Die werkelijk over lijken gaat om haar een lesje te leren.

Vanaf de eerste minuten zit de spanning er goed in. De confrontatie op de weg loopt uit in een verhitte discussie terwijl het in de minuten daarop snel duidelijk wordt dat de krankzinnige automobilist het er niet bij laat zitten. Door het zeer overtuigende acteerwerk van Russell Crowe is het naamloze personage een angstaanjagende verschijning. Met een vreemde blik in zijn ogen achtervolgt hij Rachel en dat leveren spectaculaire momenten op. Er ligt continu gevaar op de loer en zeker wanneer hij zich wendt tot Rachel’s naasten loopt de spanning flink op.

Unhinged van regisseur Derrick Borte is dan ook een onvervalste actie/thriller. Waarin de spectaculaire fragmenten en de spannende momenten hand in hand gaan, maar ook een film waarin het acteerwerk op orde is. Hoewel, het verhaal weinig om het lijf heeft, maar onderhoudend genoeg is om de kijker op het puntje van de stoel te houden. Door het hoge tempo kijkt de film lekker weg terwijl er ook een aantal zeer choquerende gebeurtenissen aanwezig zijn. Het is dan ook een film die duidelijk maakt dat agressie in het verkeer toeneemt en dat het risico op de verkeerde persoon tegen het lijf lopen enorm is. Want vergis je niet, mafketels zoals het personage dat Russell Crowe speelt bestaan echt.

3.5