Unfriend

Unfriend (2016) recensie

Veel mensen zitten continu op het beeldscherm van de smartphone te staren. We checken het nieuws, we kijken naar filmpjes en posts van vrienden en familie op social media zoals Facebook. Internetverslaving is een serieus onderwerp, want zodra je op straat loopt of in de bus zit zie je mensen met oordopjes in en naar een beeldscherm staren. Afijn, dat is nu eenmaal een feit evenals dat het een feit is dat er steeds vaker films worden gemaakt waarin social media een belangrijke rol speelt. Vooral in het horror genre worden er steeds meer films gemaakt waarin een platform zoals Facebook een hoofdrol speelt. In Friend Request – dat ook bekend is met de titel Unfriend – is dat niet anders.

Na de eerste minuten vraag ik mijzelf af waar ik de actrice die de rol van Laura speelt van ken en na een beetje speurwerk op IMDb zie ik dat ik Alycia Debnam-Carey ken van de televisieserie The 100. Als het populaire tienermeisje doet zij het niet slecht en het wordt ook al snel duidelijk dat zij last heeft van een Internetverslaving. Evenals haar medescholieren die non-stop op Facebook zitten en werkelijk alles posten wat zij zien en meemaken. Al snel krijgt Laura een vriendschapsverzoek van het buitenbeentje Marina (Liesl Ahlers) en puur uit medelijden en de drang om haar vriendenlijst zo lang mogelijk te maken accepteert zij haar uitnodiging. En dat had ze beter niet kunnen doen!

Het verhaal van Friend Request zwabbert een beetje en dat heeft er mee te maken dat de makers niet echt weten welke kant zij op willen. Binnen een half uur zien we hoe Laura bevriend raakt met Marina die vervolgens als een stalker Laura het leven zuur maakt met als logisch vervolg dat het meisje haar van Facebook gooit. Dit had naar mijn mening veel beter uitgewerkt mogen worden. In het resterende uur probeert men een spannende thriller waarin de eventuele gevaren van social media of een Internetverslaving nog worden blootgelegd, te transformeren in een horrorfilm met bovennatuurlijke verschijnselen.

Gelukkig zijn de effecten van een uitstekende kwaliteit en de kills zien er behoorlijk luguber uit. Ook de verschijningen die zo en dan voor een heerlijke ‘jump scare’ zorgen maken Friend Request een vermakelijke film, maar om te zeggen dat het verhaal goed is uitgewerkt en de acteerprestaties goed zijn gaan mij iets te ver. Oké, de cast is nog piepjong en je kunt hen het niet kwalijk nemen dat zij op een redelijk stuurloos schip varen. Ik had toch liever gezien dat de insteek van het eerste halve uur was doorgezet en dat dit zou resulteren in een spannende thriller. Maar Friend Request blijkt uiteindelijk niets meer te zijn dan een gemiddelde horrorfilm met pluspunten die niets nieuws laat zien.

Score: 6,0

2 gedachten over “Unfriend (2016) recensie