Underworld: Blood Wars

Underworld: Blood Wars (2016) Blu-ray Disc recensie

Het is alweer 14 jaar geleden toen de eerste Underworld verscheen. Een vermakelijke en gotische fantasy waarin bloeddorstige vampiers het opnemen tegen oersterke weerwolven. Deze oorlog loopt als een rode draad door de franchise heen en ook in het onlangs op Blu-ray Disc verschenen vijfde deel, Underworld: Blood Wars, staat de oorlog tussen de twee bovennatuurlijke rassen centraal. Wellicht nog belangrijker is opnieuw de aanwezigheid van Kate Beckinsale als de sexy doch dodelijke vampier Selene.

De Pearl Harbor-actrice kruipt voor de vierde keer in de huid van de meedogenloze Death Dealer die in een strak latex outfit en met een flink arsenaal aan wapens opnieuw de strijd aangaat met geduchte tegenstanders. in Underworld: Blood Wars is Marius (Tobias Menzies), de leider van de Lycans, haar directe tegenstander. Marius is vastberaden om Selene’s dochter te vinden, want alleen het bloed van een hybride kan de oorlog voor eens en altijd stoppen.

Samen met David (Theo James) slaagt Selene erin om zowel de groeperende Lycans als de wraakzuchtige ouderen van haar Coven weerstand te bieden, maar als kijker heb je echt geen moment het gevoel dat dit weleens het einde van Selene kan betekenen. En dat is jammer, omdat dit de spanning zeker niet ten goede komt. De debuterende regisseuse Anna Foerster lijkt ook weinig nieuws te bieden, want Underworld: Blood Wars is eigenlijk niets meer dan een zwakke kopie van het eerste deel.

Dit wordt ook openlijk toegegeven in de specials die op de Blu-ray Disc staan, want de makers wilden de kijkers een herkenbare film voorschotelen. Qua kostuums, speciale effecten en decors is dat ook prima gelukt terwijl Kate Beckinsale de rol van Selen opnieuw prima speelt. Toch overheerst na afloop het gevoel dat ik mezelf niet helemaal vermaakt heb met Underworld: Blood Wars die iets teveel leunt op de voorgaande delen en helemaal niets nieuws te bieden heeft. Naar mijn mening is dat een gemiste kans voor zowel de filmmakers als de studio.

Underworld: Blood Wars is onlangs op een kwalitatief goede Blu-ray Disc verschenen die naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extra’s bevat zoals de specials “The Evolution of Selene”, “Old & New Blood”, “The Evil Evolved” en “Building a Blood War”.

Score: 6,0

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.