Underwater (2020) recensie

De titel en de poster van de door William Eubank geregisseerd Science Fiction/horror laat niet veel aan de verbeelding over. De titel verklapt dat Underwater zich onderwater afspeelt en de uitdrukking op het gehavende gezicht van hoofdrolspeelster Kristen Stewart laat overduidelijk zien dat het avontuur geen pretje is. En dat klopt ook! Underwater is een vlotte film die zich afspeelt op de bodem van de Marianentrog. Op dit moment het diepste punt van de oceaan die tot op heden gemeten is. Een perfecte omgeving om een bloedstollend avontuur te laten plaatsvinden.

Aan boord een geavanceerd onderzoekscentrum op de bodem van de Mariantentrog breekt de paniek uit wanneer een aardbeving voor problemen zorgt. De wetenschappers haasten zich naar de veilige ruimte wanneer het laboratorium op het punt van instorten staat. Hoewel ze het avontuur ternauwernood overleven is er geen ruimte om tot rust te komen. Zij komen tot de ontdekking dat hen onderkomen wordt aangevallen door een afgrijselijk monster dat niet lijkt te rusten voordat hij het onderzoekscentrum volledig heeft verwoest.

Stewart als de nieuwe Ripley

Helaas wordt Underwater door liefhebbers en critici wel erg snel en te eenvoudig vergeleken met het tot op heden ongeëvenaarde Alien waarin bemanningsleden van een ruimteschip eveneens worden opgejaagd door een afgrijselijk wezen. Natuurlijk heeft Eubank’s creatie raakvlakken met de door Ridley Scott geregisseerde Science Fiction/horror, maar ik vind de film meer overeenkomsten hebben met de jaren ’90 film Sphere. Underwater is dan ook geen antwoord op Alien en hoofdrolspeelster Kristen Stewart is ondanks haar goede spel absoluut geen opvolger van de stoere Luitenant Ripley.

Vermakelijk

Dat neemt niet weg dat Underwater een vermakelijke en vlotte film is die vanaf de eerste minuten al in een stroomversnelling raakt. Het begint met een visueel spektakel als het onderwaterlaboratorium op instorten staat en de wetenschappers vechten voor hen leven. Maar het wordt iets te snel duidelijk dat zij te maken krijgen met een monster dat zich op de bodem van de Marianentrog begeeft en bezoekers niet duld. Het mysterie is daarmee in één klap verdwenen en het zorgt er ook voor dat Underwater nooit echt onder je huid gaat zitten. Met mooie visuele effecten en het solide acteerwerk blijft de film op de been, maar naar mijn gevoel was er toch iets meer mogelijk geweest met dit concept. Dat bij de juiste uitwerking misschien wel het antwoord op genregenoten had kunnen zijn.

Waardering: 3 uit 5.
Films en seriesFilms en series