Undercover – Seizoen 1 (2019) recensie

Goede en spannende detectiveseries zijn er in groten getale en Undercover, die in Nederland alleen te zien is via de populaire streamingdienst Netflix, is er daar zeker één van. In de Belgisch-Nederlandse reeks speelt Tom Waes de rol van Bob Lemmens. Een undercover-agent die in het eerste seizoen infiltreert in het netwerk van drugsbaron Ferry Bouman (Frank Lammers). Een personage dat losjes gebaseerd is op de reeds veroordeelde topcrimineel Janus van Wessenbeeck.

Stigmatisering campingvolk

In de 10-delige serie wordt het zogenaamde campingvolk niet gespaard. Want het zijn allemaal criminelen. Althans, zo presenteren de makers van Undercover de mens die zijn of haar vakantie graag in een stacaravan doorbrengt. Op het vakantiepark in Lommel zwaait drugsbaron Ferry Bouman de scepter en hij regelt vanuit zijn luxueuze villa zijn dubieuze zaakjes. Zijn handlangers verblijven eveneens op het vakantiepark waar ook nieuwkomers Peter (Tom Waes) en Anouk (Anna Drijver) zijn komen wonen. Maar in werkelijkheid zijn zij undercover-agenten Bob en Kim, die zijn aangesteld om in de bende van Bouman te infiltreren en om genoeg bewijsmateriaal te verzamelen om de internationale drugsbaron te kunnen arresteren.

Spannende rollercoaster

Undercover is een spannende rollercoaster waarin het contact leggen met de opvliegerige en argwaande drugsbaron moeizaam verloopt. De rol van Ferry wordt meer dan uitstekend gespeeld door Frank Lammers. Die met deze rol bewijst dat hij meer kan dan spelen met een plastic Formule 1-autootje in een reclamespot van de Jumbo. Maar ook het acteerwerk van zijn co-spelers is uitstekend te noemen. Met in het bijzonder Tom Waes die als een bikkelharde doch uiterst sluwe undercover-agent de situatie naar zijn hand weet te zetten. Iets dat overig geen overbodige luxe is wanneer de operatie op een aantal momenten dreigt mis te lopen. Zijn personage Bob redt telkens de dag.

Een kijkbeurt waard

De herhaling van zetten blijft gelukkig wel tot een minimum beperkt en met een aantal interessante plotwendingen blijf je als kijker nieuwsgierig naar de afloop. Daar hebben personages zoals Anouk (Anna Drijver) en Danielle (Elise Schaap) belangrijke rollen in. Evenals het duistere onderwereldfiguur John (Raymond Thiry), die zich vastbijt in het bewijzen dat Ferry’s kersverse vertrouweling Peter voor geen cent te vertrouwen is. Door de continue spanning en een speelduur van circa 50 minuten, worden de afleveringen in een rap tempo weggetikt. En het smaakt naar meer. Daar is dan ook het goede nieuws dat het tweede seizoen ook op Netflix staat. Waarin Bob infiltreert in een netwerk van de illegale wapenhandel.

SCORE: 8,0

Undercover
Black Friday 2020Black Friday 2020