Under-The-Tree_ps_1_jpg_sd-low_Credits-Netop-Films

Under The Tree (2017) recensie

Under-The-Tree_ps_1_jpg_sd-low_Credits-Netop-FilmsFilms hoeven niet altijd groots te zijn. Natuurlijk zorgt een aaneenschakeling van prachtige visuele effecten, bombastische actiescènes en stoere superhelden die ten strijde trekken voor enorm veel kijkplezier, maar een klein filmpje dat zich afspeelt in een rustige setting en met sterke dialogen kan net zo vermakelijk zijn. De IJslandse productie Under The Tree van regisseur Hafsteinn Gunnar Siguråsson is zo’n film. Bekroond met verschillende prijzen en nominaties en het drama werd zelfs ingestuurd voor de Academy Awards waar het helaas bij bleef.

Het verhaal van Siguråsson draait om de universele waarheid dat iedere actie een gevolg heeft. Ons dagelijks leven bestaat uit honderden kleinere en grotere beslissingen die het verloop van het leven kunnen bepalen. De mensen die in het lot geloven zullen het hier niet mee eens zijn en zeggen dat alles met een reden gebeurt. Zo kunnen de gebeurtenissen in Under The Tree ook bekeken worden, wat de film zowel intrigerend als briljant maakt. Wat begint met een onbenullig geschil tussen twee buren loopt uit in een heus drama. Een drama met zelfs een fatale afloop.

Zonder ook maar verder iets prijs te geven kan ik met een gerust hart schrijven dat Under The Tree zowel spannend als meeslepend en intrigerend is. Mede te danken aan het uitstekende acteerwerk van hoofdrolspelers Steinbor Hroar Steinborsson, Edda Björgvinsdóttir, Siguour Sigurjónsson, Borsteinn Bachmann en Selma Björnsdóttir die allen belangrijke rollen vervullen. Under The Tree, dat de officiële titel Undir trénu heeft, is dan ook het bewijs dat het niet altijd spektakel hoeft te zijn. Sommige aangrijpende en indrukwekkende beelden spreken soms al genoeg tot de verbeelding om het publiek te vermaken en te overdonderen. Het IJslandse drama is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende DVD hoewel het gebrek aan bonusmateriaal een terecht puntje van kritiek is.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.