U Turn (1997) recensie

U TurnAls we het hebben over de pareltjes uit de jaren ’90, dan staat U Turn van regisseur Oliver Stone bij mij hoog op het lijstje. In de misdaadfilm uit 1997 zien we hoe een ‘chain of events’ het leven van Bobby Cooper (Sean Penn) ingrijpend beïnvloed. Het is een film die door de bijzondere sfeer, de sterrencast en bijzondere muziekkeuze vermaakt, maar ook na afloop in het hoofd blijft spoken. En geloof mij als ik schrijf dat ik eigenlijk niet goed kan uitleggen waarom dat zo is.

Oliver Stone heeft wel vaker bijzondere films gemaakt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een Natural Born Killers die qua sfeer en opbouw overeenkomsten kent met het iets mildere U Turn. Sean Penn speelt zeer overtuigend de rol van Bobby Cooper, een charmeur met een enorme geldschuld en op weg naar de man die hij moet afbetalen met autopech in het gehucht Superior belandt. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die Bobby het leven zuur maken.

Al snel heeft de lokale sheriff Potter (Powers Boothe) hem op de korrel, valt hij voor de charmes van de beeldschone Grace (Jennifer Lopez) en krijgt hij het aan de stok met haar jaloerse man Jake (Nick Nolte). En dan maar te zwijgen over de zwendelpraktijken van de eigenaardige garagehouder Darrell die het verblijf van Bobby continu verlengen. Het is een personage dat fenomenaal wordt neergezet door Billy Bob Thornton die dan ook met kop en schouders boven zijn medespelers uitsteekt. Hoewel Joaquin Phoenix ook een leuke bijrol speelt als de opvliegerige Toby N. Tucker en uiteraard krijgt dit kleurrijke personage ook te maken met nieuwkomer Bobby Cooper.

U Turn is spannend, komisch en bovenal vreemd! Weinig achtergrondinformatie laat de kijker raden naar de beweegredenen van de uiteenlopende personages terwijl ik mijzelf ook afvraag hoeveel pech een mens in korte tijd kan hebben. Want bij Bobby is het overduidelijk een gevalletje ‘in the wrong place at the wrong time’. Of toch niet? In ieder geval is de film enorm intrigerend en vermakelijk en één van de betere uit de jaren ’90. Maar Oliver Stone weet ook wel hoe hij een filmpje moet schieten.

2 thoughts to “U Turn (1997) recensie”